Als de toekenningsvoorwaarden vervuld zijn, krijgen zowel de meerderjarige als de minderjarige personen een attest tijdelijke bescherming. Op basis van dit attest levert de gemeente eerst een bijlage 15 en daarna een A-kaart af. Het attest van tijdelijke bescherming moet niet ingetrokken worden bij de afgifte van de bijlage 15 of de A kaart.
Het attest van tijdelijke bescherming omvat:
- De identiteitsgegevens van de begunstigde
- Het DVZ nummer (OV-nummer)
- Een pasfoto
- De droogstempel van de Dienst Vreemdelingenzaken.
specimen attest van tijdelijke bescherming
Wat de identiteitsgegevens betreft, wanneer de gemeente vaststelt dat de gegevens op het attest tijdelijke bescherming niet overeenstemmen met de gegevens op het paspoort, dan gebeurt de collecte door de gemeente op basis van het paspoort (juiste identiteitsgegevens). De gemeente kan het attest tijdelijke bescherming manueel aanpassen (met stempel lokaal bestuur erbij) zodat beide in overeenstemming zijn. De DVZ vraagt om het verbeterde attest te bezorgen opdat de DVZ de gegevens in het dossier kan aanpassen.
Wat de verblijfsdocumenten betreft, bij de registratie zullen de mensen een attest van tijdelijke bescherming ontvangen en daarmee kunnen ze zich bij de gemeente aanmelden. Er wordt per persoon een attest afgeleverd, ook voor elk kind. De gemeente zal de mensen dan een bijlage 15 geven in afwachting van de afgifte van de elektronische A kaart. De bijlage 15 is 45 dagen geldig en heeft dezelfde waarde als de A kaart. Voor kinderen jonger dan 12 jaar wordt een identiteitsbewijs voor buitenlandse kinderen onder de 12 jaar afgeleverd als de ouders (of de voogd) dat vragen (zelfde geldigheidsduur als de A kaart). Ook niet-begeleide minderjarige tijdelijk beschermden krijgen een bijlage 15 en een elektronische A kaart. Het feit dat er (nog) geen voogd werd aangesteld is geen reden om de afgifte van een bijlage 15 of een elektronische A kaart te weigeren. Lees meer op Niet-begeleide minderjarigen.
De lopende A kaarten tijdelijke bescherming zijn geldig tot en met 4 maart 2025. Europa heeft beslist om de tijdelijke bescherming te verlengen tot en met 4 maart 2026. Alle A kaarten zullen op dezelfde datum aflopen en moeten effectief verlengd worden. Lees de brief van de DVZ aan de gemeenten.
Na een positieve woonstcontrole (m.i.v. het raadplegen van de gebruikelijke databanken) zal de gemeente de mensen inschrijven in het vreemdelingenregister (IT 210). Als het geplande verblijf te kort is, moet er geen woonstcontrole gebeuren en kan de betrokkene onmiddellijk worden ingeschreven. Opgelet, de collecte gebeurt door de gemeente in het vreemdelingenregister. In tegenstelling tot verzoekers internationale bescherming registreert de DVZ zelf niets in het Rijksregister.
Uitgangspunt is een gewone inschrijving op de hoofdverblijfsplaats. Bijvoorbeeld op het adres van een gastgezin of van andere woonvormen waar volgens de algemeen geldende regels een inschrijving mogelijk is. Het moet m.a.w. gaan over gebouwen waar wonen mogelijk is. Als permamente bewoning niet mogelijk is om redenen van veiligheid, gezondheid, urbanisme of ruimtelijke ordening, moet er een voorlopige inschrijving gebeuren. Voor tijdelijke en zeer kortdurende situaties zoals noodopvangcentra kunnen gemeente en OCMW afspreken dat de beste oplossing voor de betrokkenen in dat geval een referentieadres bij het OCMW is. Deze laatste optie is een afwijking van het standpunt van het Rijksregister dat een eerste inschrijving in België niet mogelijk is op een referentieadres. Lees meer in de omzendbrief van 30 november 2022 van het Rijksregister.
De inschrijving voor het hoofdverblijf (IT 001 en 020) gebeurde aanvankelijk op de datum van het attest tijdelijke bescherming. Met de omzendbrief van 1 maart 2023 van het Rijksregister wordt die werkwijze veranderd. Er wordt nu ingeschreven op de datum van de aanvraag tot inschrijving in de gemeente. Ook de vermelding van de nieuwe code wonen (LOG) 06 "tijdelijke bescherming" in IT 141 (gezinssamenstelling) gebeurt op datum van de aanvraag tot inschrijving. Deze code laat toe om de Oekraïense onderdanen die in gastgezinnen worden opgevangen, qua gezinssamenstelling te onderscheiden van het gastgezin. De nieuwe code is operationeel vanaf 28 maart 2022.
De datum van het attest van tijdelijke bescherming wordt gebruikt voor het IT 210 - Vreemdelingenregister, het IT 202 waarin de code "2.3.0 - tijdelijke bescherming" opgenomen wordt en voor het IT 205 waarin de code "3 - ontheemden" vermeld wordt.
Meer informatie in de Omzendbrief van 30 november 2022 van het Rijksregister waarin de algemene principes in herinnering worden gebracht. De Omzendbrief van 9 maart 2022 van het Rijksregister met bijbehorende aanvulling van 29 maart 2022 werden vervangen door de omzendbrief van 1 maart 2023.
Zodra de betrokkene zijn A kaart heeft, gelden dezelfde regels als voor alle andere A kaarten. Wat het reizen betreft, kort samengevat kan de betrokkene met zijn A kaart naar België terugkeren (geen terugkeervisum nodig). Voor het reizen zelf moet de betrokkene een geldig paspoort hebben (de A kaart volstaat niet, ook niet binnen Schengen) en eventueel een visum zoals vereist door het land van bestemming. Lees hier meer. Voor de volledigheid geven we nog mee dat er, in tegenstelling tot erkend vluchtelingen, geen verbod op een terugkeer naar het herkomstland is voor houders van tijdelijke bescherming. Zij kunnen dus terugkeren naar Oekraïne en weer naar België terugkomen mits het respecteren van de voorwaarden inzake tijdelijke afwezigheid. Lees hier meer.