Kan een BCSD-voorzitter permante toegang vragen tot het hele intranet van het OCMW?
Nee, het is niet de bedoeling is dat je als BCSD-voorzitter een permanente toegang hebt tot alle dossiers. Dat kan enkel binnen een bepaald decretaal doel. Toegang tot dossiers kan enkel als dat wettelijk of decretaal voorzien is, bijvoorbeeld om de agenda voor te bereiden. Maar zelfs dan is het eigenlijk de sociale dienst die alles voorbereidt en aanlevert. Bij het BCSD-voorzitterschap is het dan ook cruciaal om een goede relatie te hebben met het hoofd van de sociale dienst. Enkel op die manier kan een BCSD goed werken.
Als voorzitter kan je net als de andere BCSD-leden wel altijd inzage vragen en krijgen tot die dossiers, maar dat is van een andere orde dan standaardtoegang. Zie ook: Kan een BCSD-lid permante toegang vragen tot het hele intranet van het OCMW?
Kan je als BCSD-voorzitter rechtstreeks een dossierbehandelaar aanspreken en die een opdracht geven?
Strikt gezien kan een BCSD-voorzitter zich niet zomaar wenden tot een personeelslid en die een opdracht geven. Formeel moet je als BCSD-voorzitter eerst de algemeen directeur aanspreken. Dat is natuurlijk praktisch onwerkbaar omdat je als BCSD-voorzitter ook wettelijke opdrachten hebt die je vlot moet kunnen uitoefenen. Altijd opnieuw langs de algemeen directeur passeren, zou een vlotte werking volledig blokkeren. Dat kan opgelost worden door duidelijke afspraken te maken.
We raden dan ook aan om in te zetten op duidelijke afspraken die ook bijgestuurd en aangepast kunnen worden tijdens de bestuursperiode. Door een duidelijk kader te voorzien kunnen onder bepaalde voorwaarden rechtstreekse contacten gelegd worden met personeelsleden. Bijvoorbeeld als het gaat om een vraag tot dringende steun die bij de voorzitter binnenkomt, dan zou het weinig efficiënt zijn als de algemeen directeur eerst zou moeten goedkeuren dat de sociale dienst ingeschakeld wordt. Als BCSD-voorzitter moet je dan meteen contact kunnen leggen met een maatschappelijk werker van dienst. Maar ook bij de andere wettelijke taken van de BCSD-voorzitter is het belangrijk dat vlotte communicatie kan binnen heldere afspraken.
Belangrijk is ook goed te onthouden wat niet kan. Als politicus kan je bijvoorbeeld niet aan dienstbetoon doen. Je kan daarvoor ook zelf geen dossierbehandelaars contacteren. Als voorzitter zelf heb je immers geen individuele beslissingsbevoegdheid (tenzij bij dringende steun, maar ook die moet bekrachtigd worden door het BCSD) en je mag de schijn niet doen ontstaan dat dit wel zo zou zijn. Ook mag je personeelsleden niet onder druk zetten. Het is dan ook belangrijk steeds te werken binnen de deontologische code(s). Voor dringende steun is het dan weer cruciaal te werken binnen het kader dat het BCSD daarover vastgesteld heeft.
Wat zijn de sancties voor een mandataris die twee akten ondertekend voor dezelfde verkiezing?
Er zijn zware sancties voor mandatarissen die bij dezelfde verkiezing meer dan één akte ondertekenen:
Het gevolg is dat hij/zij voor de duur van de zittingsperiode niet kan worden benoemd of verkozen als burgemeester, schepen, raadsvoorzitter, voorzitter van een commissie of voorzitter of lid van het BCSD.
Ook mag die mandataris de gemeente niet vertegenwoordigen of namens de gemeente een mandaat opnemen in een extern verzelfstandigd agentschap of andere verenigingen, stichtingen of vennootschappen.
Gelijkaardige bepalingen gelden voor het OCMW waar die mandataris het OCMW niet mag vertegenwoordigen of namens het OCMW een mandaat bekleden in een OCMW-vereniging of -vennootschap.
Ook het waarnemen van alle hierboven opgesomde mandaten is verboden. Bekleedt de betrokkene al een dergelijk mandaat dan vervalt dat van rechtswege.