Kan het BCSD ook digitaal of hybride vergaderen?
Dat kan, maar enkel en alleen in de uitzonderlijke omstandigheden die vermeld worden in het huishoudelijk reglement van het BCSD.
Digitaal vergaderen betekent dat iedere deelnemer elektronisch volgt. Hybride vergaderen betekent dat een deel van de deelnemers fysiek vergadert en één of meer andere deelnemers digitaal aansluit.
De bepalingen die gevolgd worden staan zowel in het decreet over het lokaal bestuur (art. 20 DLB dat van toepassing is via art. 110 DLB en art. 111 DLB ) als in het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
Het algemene uitgangspunt daarbij is dat het BCSD enkel digitaal en/of hybride vergaderen kan onder de uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement bepaalt dus of het BCSD digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop.
De omstandigheden en de wijze waarop digitaal en/of hybride vergaderd wordt, verschillen dan ook grondig van bestuur tot bestuur. Zo zijn er ook grote verschillen op technisch vlak (gebruikte toestellen en platformen, stemmodules, ondersteuning, …) en op het vlak van vergaderafspraken (spreektijd, rol voorzitter,, …).
De VVSG stelde een stappenplan op om de raden te helpen om de beste keuze voor hun bestuur te maken. Zie op deze webpagina het addendum bij het VVSG-model van huishoudelijk reglement voor het BCSD.
Daarnaast werd door de Nederlands overheid een interessante argumentenkaart ontwikkeld om af te wegen wanneer men wel of niet hybride of digitaal vergadert.