Nieuwe infrastructuur: Leren en groeien in het groen
De nieuwe Parkschool in Melle bevindt zich midden in een groene
oase. Het park brengt de natuur dichter bij de buurt en biedt
kinderen een veilige en groene schoolomgeving. Het is ook de
buurtontmoetingsplaats voor sport, cultuur en ontspanning.
Na 160 jaar nam de Gemeentelijke Basisschool in Melle afscheid van haar gebouwen aan de Brusselsesteenweg. De verouderde infrastructuur en de ligging aan een drukke invalsweg deden de gemeente al langer dromen van een groenere en ruimere locatie. Verschillende alternatieve locaties kwamen in beeld, maar uiteindelijk viel de keuze op een ruime site met een verouderd collegegebouw. De gemeente startte de onteigeningsprocedure en gaf de toenmalige school ruim twee jaar de tijd om een alternatieve locatie te vinden.
Het nieuwe uitgestrekte terrein bood meteen veel meer mogelijkheden. Het ligt in een dichtbevolkte residentiële omgeving vlak bij de dorpskern. Alle aanwezige schoolpaviljoenen inclusief de sporthal moesten gesloopt worden. Naast de nieuwbouw was er ook de aanleg van een buurtpark. Omdat het hele project te groot was voor de technische dienst van de gemeente, trad Veneco op als projectregisseur. De streekintercommunale nam de afstemming van het proces en de timing op zich en coördineerde de aanverwante studieopdrachten.
Veneco ontwikkelde een masterplan voor de volledige site dat samen met de projectdefinitie het kader vormde voor de architecten. Die architecten werden geselecteerd via de procedure van de Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester. Zowat 130 architecten stelden zich kandidaat. Het Team Vlaams Bouwmeester maakte een selectie, de gemeente Melle financierde de voorstellen van de laatste drie kandidaten en maakte de finale keuze. Het resultaat is een multifunctionele nieuwbouw die helemaal beantwoordt aan de behoeften van de school en de buurt en voldoende ruimte voor naschoolse sport- en culturele activiteiten biedt.
Het begin van elke schooldag start aan de ingang van het park dat volledig verkeersvrij is. De korte wandeling door het groen doet zowel ouders als kinderen even vertragen en bevordert een rustige start.
De inplanting maakt dat er een natuurlijke opdeling ontstaat tussen het publieke park en de speelplaatsen. De cirkelvormige speelplaats voor kleuters biedt een goed overzicht. Vanaf het derde leerjaar gaan de leerlingen beurtelings in het park spelen tijdens de speeltijd. De leerkrachten hebben al ondervonden dat de overvloedige bewegingsruimte en het groen tot minder conflicten bij de kinderen leidt.
Bij de indeling van de school vallen de heel brede gangen meteen op. Ze doen ook dienst voor allerhande activiteiten van de kleuters en voor de buitenschoolse opvang. In afsluitbare hoekjes kunnen kinderen studeren, een boek lezen of even ontprikkelen. De kantine heeft snel inklapbare tafels en stoelen en is ook een multifunctionele ruimte vóór en na de middagpauze.
De klaslokalen zijn helemaal afgestemd op de behoeften van hedendaags onderwijs met ruimte voor interactief leren, samenwerking en creativiteit. De combinatie van beton en donker hout geeft een warm gevoel. Door de vloerverwarming kunnen in de klas de schoenen uit en de pantoffels aan. Speciale aandacht ging er naar de geluidsisolatie. Dit zorgt voor opmerkelijk meer rust bij de kinderen en leerkrachten.
Alle kleuterklassen op de begane grond hebben een terras. Via de buitentrap gaan de leerlingen van de basisschool naar hun klaslokalen. Bij mooi weer zitten ze vaak te lezen in de gaanderij of krijgen ze les in de buitenklas, allebei op de eerste verdieping.
De leraarskamer koppelt helemaal los van het werk. Er staan schommelstoelen en zetels en de tafels dienen enkel om aan te eten. Hier vind je geen kopieermachines, die staan op de gang.
Het ontwerp van de school is voorzien op een groeiend aantal leerlingen. Zo kunnen de gangen – met wat ingrepen – later dienstdoen als extra klaslokalen.
De Parkschool streefde van meet af aan naar een Brede School. Zo werd er ruimte gereserveerd voor onder andere de muziekschool, de buitenschoolse opvang en de speelpleinwerking. En in de gloednieuwe turnzaal heeft de turnclub haar vaste stek. Ook talrijke andere clubs en verenigingen kunnen – tegen een vergoeding – gebruik maken van (een deel van) de aantrekkelijke infrastructuur.
Bij het ontwerp van het Elsdriespark vertrokken Veneco en de gemeente Melle van een aantal doelstellingen. Behalve een veilige én groene schoolomgeving moest het park trage verbindingen voor alle fietsers en voetgangers bieden. De buurt werd sterk betrokken bij het ontwerp om tot een gedragen visie te komen. Nauw overleg tussen de landschapsarchitect van Veneco en het architectenteam van de school leidde tot een harmonieus resultaat: een natuurlijke parkzone met speel- en leernatuur, eetbaar groen, ontmoetingsplekken, ruimte voor sport en ondersteuning van biodiversiteit.
Katrien Gordts is redacteur Lokaal | Beelden Stefan Dewickere
Voor Lokaal 09 | 2023
Technische fiche Parkschool Melle
Opdrachtgevers: Gemeente Melle en Veneco
Architecten: Petillon Ceuppens, Schenk Hattori & Thomas De Geeter
Aannemer: STRABAG
Aankoop site: 2.189.265 euro
Sloop bestaande gebouwen: 500.009,60 euro (incl. 6% btw)
Gunning nieuwbouw gemeenteschool & turnzaal: 7.060.761,77 euro (incl. 6% btw)
Subsidie: 3.146.426,94 euro van Agion
Contact GBS De Parkschool Melle: Els David, directeur
Contact gemeente Melle: lieselot.bleyenberg@melle.be, schepen voor Onderwijs
Technische fiche Elsdriespark
Aannemer: Hertsens wegenwerken
Budget: 862.319,51 euro incl. btw
Subsidies: bijna 200.000 euro door het Agentschap Natuur en Bos, de Vlaamse Landmaatschappij en de Provincie OostVlaanderen