Selectie is het proces van het evalueren en kiezen van individuen voor een specifieke functie binnen het bestuur. Dit omvat het screenen van sollicitaties, houden van interviews, uitvoeren van vaardigheidstests en controleren van referenties om de meest geschikte kandidaat te selecteren. Lokale overheden hebben de verantwoordelijkheid om dit zorgvuldig te doen. Hieronder vind je praktijkvoorbeelden en handleidingen.

Praktijkvoorbeelden

Praktijk informatie Gemeente Zemst: Elke selectietechniek draagt bij aan volledig beeld van de kandidaat

# Bestuur
Lees meer

Deontologische code en informatie voor juryleden

Met deze nota worden externe juryleden gebrieft over de deontologische code van Gent, weten ze wat van hen als jurylid tijdens de selectieprocedure verwacht wordt en enkele weetjes over mogelijke interviewmethode, tips & tricks en mogelijke valkuilen.

Selectieproces Oost-Vlaanderen

De provincie Oost-Vlaanderen deelt in deze presentatie van 2017 die voor haar een theoretisch inspiratiekader, een zinvolle werkwijze en een waardevolle denkoefening is gebleken.

Aanwervingen via een verkorte procedure beheersen

Het OCMW van Harelbeke werft op een efficiënte manier medewerkers via een verkorte procedure aan. Hiervoor heeft de organisatie deze procedure in 2017 in kaart gebracht en een hulpinstrument ontwikkeld dat de medewerkers ondersteunt bij de uitvoering ervan.

Intakevergadering ter voorbereiding van de selectieprocedure

Stad Leuven organiseert, na de identificatie van een personeelsbehoefte, een overleg om verschillende aspecten van het instroomproces af te stemmen (bv. aanpassing toelatings- en aanwervingsvoorwaarden, keuze procedure, publicatiekanalen, invulling selectieprocedure, timing, enz.).  In dit overleg zijn volgende partijen betrokken: diensthoofd of afdelingshoofd van de aanwervende dienst, externe dienstverlener (indien van toepassing) en betrokken medewerkers van de personeelsdienst.

Versterken van de objectiviteit en de onafhankelijkheid van het instroomproces

Anzegem heeft in 2017 verschillende maatregelen genomen om de objectiviteit en onafhankelijkheid van de betrokken actoren bij het instroomproces te versterken. 

Gestandaardiseerde en functie-specifieke beoordelingsfiche voor mondelinge proeven

De personeelsdienst van Dilsen-Stokkem maakt sinds 2017 gebruik van een beoordelingssjabloon, met het oog op een gestandaardiseerde beoordeling van kandidaten. Tijdens de voorbereiding van de mondelinge proef bespreken de juryleden de volgende zaken: de vragen die ze gaan stellen; de aandacht die ze gaan besteden aan de presentatie van de kandidaat en de aandacht die ze gaan besteden aan bepaalde vaardigheden, enz.

Controle op toelatings- en aanwervingsvoorwaarden

De personeelsdienst van Sint-Pieters-Leeuw hanteert een zelf ontwikkeld document om de toelatings- en aanwervingsvoorwaarden van kandidaten, die solliciteren voor een functie, in te kunnen geven. In dit controledocument van 2017 zijn de verschillende voorwaarden voor de specifieke functie opgenomen en geeft de medewerker van de personeelsdienst aan of de kandidaat voldoet aan de voorwaarden. Op deze manier krijgt de organisatie een duidelijk overzicht met de kandidaten die voldoen of niet voldoen aan de toelatings- en aanwervingsvoorwaarden. Na het invullen van dit document gebeurt er nog een controle op door een andere medewerker van de personeelsdienst.  

Uitgeschreven instroomprocessen die verwerkt zijn in een procesflow

De personeelsdienst van Sint-Pieters-Leeuw heeft de verschillende wervingsprocedures die ze hanteert bij het instroomproces in 2017 uitgeschreven en uitgetekend in een procesflow. In deze flow is duidelijk aangegeven wie (welke dienst) wanneer de volgende stap in het proces moet nemen.  

Check-list aanvraag financieel visum bij instroomprocedures

Leuven maakte in 2017 een overzicht van alle documenten die vereist zijn bij een instroomprocedure. Deze documenten dienen aanwezig te zijn in het aanstellingsdossier op het moment dat een visum wordt aangevraagd. Het lokaal bestuur maakt hierin een onderscheid tussen verschillende soorten dossiers, bijvoorbeeld: collegedossiers voor statutaire vaste aanstellingen; contractuele aanwervingen (contract onbepaalde duur), en contractuele aanwervingen (vervangingsovereenkomst).

Efficiënt en gezamenlijk beheer van spontane sollicitaties

Het lokaal bestuur van Deinze organiseert de verwerking, het beheer en de opvolging van verschillende categorieën van spontane sollicitaties op een efficiënte en uniforme wijze. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een intern ontwikkeld systeem dat het risico op fouten beperkt. 

Wil je een goed praktijkvoorbeeld delen?

We zijn steeds op zoek naar goede praktijkvoorbeelden om de lokale besturen verder te ondersteunen. Neem gerust contact op met ons via info@vvsg.be.

Handleidingen

Gespreksleidraad juryleden

Dit is een praktisch sjabloon voor juryleden om op een gestructureerde manier een selectie-interview af te nemen.

Selectieproces van a tot z

Hoe verloopt het selectieproces? Je krijgt een volledig stappenplan met te ondernemen acties, van de voorbereiding tot de aanstelling van de geselecteerde kandidaat.  Als toemaatje vind je enkele sjablonen van de Vlaamse overheid, zodat alles heel concreet en bruikbaar wordt.

Sjabloon selectiedossier

Bij een selectiedossier komen nogal wat documenten te pas, die je meestal ook enige tijd moet bijhouden. Hoe houd je het overzicht? Wat is een mogelijke relevante mappenstructuur? In dit schematisch overzicht vind je zeker je weg terug.

Praktijk informatie VVSG-handleidingen

VVSG ontwikkelde enkele handleidingen voor de lokale besturen. Log je in om deze te bekijken en te downloaden.

# Bestuur
Lees meer

Kennisgroep Personeelsbeleid

Heb je een vraag over selectie? Stel je vraag op onze community van 850 collega-personeelsverantwoordelijken bij lokale besturen. 

Deelnemen aan de groep

Op zoek naar een ander thema?

Naar het HR Kompas