De Denderregio is een zogenaamde ‘nieuwe regio’, gecreëerd door het proces van regiovorming. De 14 betrokken lokale besturen en 2 intercommunales voor streekontwikkeling hadden als dusdanig geen samenwerkingstraditie.
In het kader van het doorbraaktraject is een nieuw samenwerkingsmodel ontwikkeld voor deze nieuwe regio, waarbij de strategische aansturing vanuit het burgemeestersoverleg wordt gefaciliteerd.
Met het ontwikkelde governance model voor regionale samenwerking binnen de Denderregio werd gekozen voor een transparante, flexibele en wendbare structuur. Drie overlegorganen werden opgericht:
- DADO: Denderregio Algemeen Directeurs Overleg
- DBO: Denderregio Burgemeestersoverleg
- Stuurgroep Regiovorming (Afvaardiging AD’s, voorzitter BO, AD’s SOLVA en DDS, regiocoördinator).
Vanuit deze structuur werd gewerkt aan een uniforme en transparante werkwijze voor afstemming van bovenlokale samenwerkingen. Er werd een overzicht gemaakt van de intergemeentelijke samenwerkingen met de nodige acties en prioriteiten. Daarnaast werd een sjabloon en een procesflow ontwikkeld. Voor de lokale besturen werd ten slotte een beslissingsboom opgemaakt. Deze manier van werken wordt mee beschreven in de handleiding “Aan de slag”.
Socio-economisch actieplan op lange termijn
Gelijktijdig ontwikkelden de verschillende lokale besturen en intercommunales vanuit de twee subregio’s een gedeelde ‘regioreflex’. Dit gebeurde onder meer door te werken aan een inhoudelijke opgave die gericht is op het inhalen van de socio-economische achterstand t.o.v. Vlaanderen op vlak van welvaart, jobs, economie, onderwijs en mobiliteit. Daarbij werd samen met regionale partners een actieplan op lange termijn rond de socio-economische versterking van de regio uitgewerkt.
Realisatie van een concrete actie rond mobiliteit
De regiovorming heeft ook gevolgen voor mobiliteit in de Denderregio. Bestuurlijk wordt de afstemming van de Vervoerregio Aalst op de referentieregio Dender voorbereid, met o.a. een gezamenlijk advies aan de Vlaamse overheid m.b.t. de toetreding van 3 nieuwe gemeenten en een naamswijziging naar “Vervoerregio Dender”.
Inhoudelijk werd een project opgestart voor de uitbreiding van hoppinpunten met deelsystemen voor wagens en fietsen in de volledige Denderregio, en de oprichting van een gezamenlijk ondersteuningsfonds om dergelijke deelsystemen financieel te ondersteunen.