Lokale besturen zijn geen uitvoerende agentschappen van andere overheden. Ze vormen een volwaardig rechtstreeks verkozen overheidsniveau met eigen bevoegd- heden. Om de zes jaar kunnen hun inwoners hen tijdens de verkiezingen evalueren.
Centrale overheden rollen met allerhande regelgevende initiatieven hun beleid dikwijls uit zonder de lokale besturen actief te betrekken bij de voorbereiding, zodat het moeilijk of zelfs onmogelijk wordt om de maatregelen op het terrein uit te voeren. Bovendien onderhouden departementen, administraties en agentschappen verkokerd en versnipperd elk hun eigen relatie met de lokale besturen, zonder veel afstemming of overleg. Integendeel, dikwijls zijn hun boodschappen tegenstrijdig.
Een constructieve Vlaams-federale beleidsdialoog zou zinvol zijn want bevoegdheden vormen geen homogene pakketten en zitten verdeeld over de verschillende overheden. Lokaal komt alles echter samen. De lokale besturen ervaren de Vlaamse en federale overheid door de verkokering en sterke juridisering als een weinig aanspreekbare overheid. Al te vaak botsen ze op sectorale ambtelijke muren in projecten die lokaal een complexe en beleidsdomeinoverschrijdende afweging vragen.