3.1 Digitale inclusie en mediawijsheid als nieuwe uitdaging voor welzijnsprofessionals
Toegankelijke dienst- en hulpverlening is sinds jaar en dag een belangrijke uitdaging voor elke welzijnswerker. Digitale dienstverlening en blended hulp bieden kansen voor een betere toegankelijkheid.
Tijdens dit panelgesprek gingen Marc Bormans (vzw tRede), Davy Nijs (Mediawijs), Joren Van Gucht (AP Hogeschool), Stijn Custers (departement Zorg), Kaat Hermans (straathoekwerk), Daan Vinck (Hobo vzw) en Katrien Michiels (Digidak) hierover met elkaar in gesprek.
3.2 Werken met (vrijwillige) digihelpers
Ondersteuning door digihelpers is een belangrijk onderdeel van digitale inclusie. Deze sessie focuste op hoe een werking met (vrijwillige) digihelpers opzetten en hoe hen de nodige ondersteuning bieden.
Download hier de inspiratiegids Werken met vrijwillige digihelpers.
Download hier de brochure Aan de slag als digihelper.
Je kan ook papieren versies van de inspiratiegids en de brochure bestellen via de webshop van Mediawijs.
3.3 Digitale oefenkansen op de werkvloer
Tijdens deze sessie inspireerde Digidak (deel van Blenders vzw) met enkele voorbeelden over werken aan digitale competenties op de werkvloer.
3.4 Werken aan toegang tot het internet voor iedereen
Het Telenet Essential Internet intiatiatief had tot doel ervoor te zorgen dat iedereen toegang tot internet kan hebben. Tijdens deze sessie werd besproken welke lessen uit dit initiatief te trekken zijn.
Presentatie Werken aan toegang tot het internet voor iedereen
Vind hier een overzicht van de huidige mogelijkheden voor betaalbaar internet.
3.5 Omgaan met online gevaren bij digistarters
Hoe omgaan met phishing, nepnieuws en andere online gevaren bij digistarters? Tijdens deze sessie werden goede praktijken en tools voorgesteld.
3.6 Leren uit de ervaringen van de digibanken
De digibanken hebben reeds heel wat ervaring opgedaan met uitlenen van hardware, aansturen van digihelpers en vrijwilligers, vormgeven van vormingsaanbod, en samenwerken in partnerschappen. Tijdens deze sessies deelden ze hun ervaringen en geleerde lessen.