Auteur: Melissa Rasschaert
Gepubliceerd op: 27-01-2022
Sinds 1 februari 2021 kunnen lokale besturen beperkte snelheidsovertredingen sanctioneren met gemeentelijke administratieve sancties (GAS-5). Lokale besturen kunnen zelf bepalen hoe zij dit realiseren. Zo is het mogelijk om dit volledig in eigen beheer te doen of een samenwerking op poten te zetten met verschillende gemeenten. Momenteel zijn er reeds een aantal gemeenten die samenwerken om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren. Steden en gemeenten kunnen er ook voor kiezen om een consessieovereenkomst af te sluiten met een private partner (TAAS). In dat geval zorgt het privaat bedrijf voor de software en de verwerking van de dossiers, tegen een vergoeding per vaststelling. Het is een nieuw systeem en het is evident dat lokale besturen die het overwegen ook vragen hebben. Daarom heeft het Vlaamse Agentschap Binnenlands Bestuur hierover een FAQ opgesteld. Minister Bart Somers roept de lokale besturen ook op om contact op te nemen met het Agentschap Binnenlands Bestuur ter nalezing van het contract dat ze wensen af te sluiten met TAAS. Op die manier kan een klacht of vernietiging vermeden worden.
Parallel loopt bij minister Lydia Peeters een evaluatie van het systeem GAS-snelheid. Ook het doorstortscenario wordt hierin meegenomen. Dat zou in theorie kunnen betekenen dat lokale besturen geen apart systeem moeten opzetten en ze kunnen werken via het bestaande platform Cross Border van de federale overheid. Lokale besturen krijgen dan de boetes doorgestort vanuit dit platform. Zodra deze evaluatie is afgerond zal minister Peeters dit communiceren naar de lokale besturen.
De VVSG volgt de evoluties van nabij op.
(Beeld: Santeri Viinamäki - Wikimedia)