Rekrutering is het proces waarbij (potentieel geschikte) personen gezocht worden om zich kandidaat te stellen voor vacatures binnen een organisatie. Een aantrekkelijke en wervende omschrijving van de vacature en de juiste wervingskanalen zijn hierbij van cruciaal belang. Een goed uitgewerkt rekruteringsproces draagt bij aan de opbouw van een talentvol en divers personeelsbestand.

Als overheid hebben lokale besturen de plicht om altijd zorgvuldig te handelen. Zo is er het belangrijke beginsel van de gelijke toegang tot het ambt, waarmee je rekening moet houden tijdens alle fases van het  rekruteringsproces.

Hier vind je modellen van functiebeschrijving en tips voor het opstellen en de bekendmaking van vacatures. Onder rekrutering vind je ook documenten over het samenwerken met andere werkgevers (terbeschikkingstelling of uitlenen van personeel, beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW).

Vissen in de lege vijver

In deze VVSG-brochure vind je heel wat tips om je als openbare zorgdienst te profileren en je zorgvacatures in de markt te zetten. De tips kosten geen handenvol geld, maar kunnen wel een groot resultaat opleveren. Het gaat om tips voor een aantrekkelijke vacature, tips om de instroom van kandidaten te verhogen, tips voor het anders organiseren van functies in de zorg en tips over interessante rekruteringskanalen. In de brochure staan veel interessante voorbeelden.

Model functiebeschrijvingen

Functiebeschrijvingen in podiumkunsten en muzieksector

Deze brochure, opgesteld door het Sociaal Fonds voor de Podiumkunsten van de Vlaamse Gemeenschap, bevat een overzicht van de functiebeschrijvingen die in de podiumkunsten en in de muzieksector relevant zijn. Een groot aantal functiebeschrijvingen kan echter ook gebruikt worden door lokale besturen, aangezien het gaat om functies die ook bij lokale besturen bestaan. De brochure bevat functiebeschrijvingen van artistieke functies (bv. artiest, programmator), functies in de onderhoud en de logistiek (bv. chauffeur, gebouwbeheer, kantine, portier/bewaker/conciërge, schoonmaak), functies in de publiekswerking (bv. baliebediende, onthaal), technisch-artistieke functies (bv. podiumtechnicus, technische leiding) en administratief-ondersteunend personeel (bv. coördinator vrijwilligerswerk).

Algemeen directeur

Dit is een voorbeeld van functiebeschrijving voor de algemeen directeur. De functiebeschrijving werd opgemaakt op basis van de bepalingen in het Decreet Lokaal Bestuur.

Financieel directeur

Competentiegerichte functieprofielen - Stad Diest

De stad Diest doorliep een uitgebreid participatief proces om voor alle medewerkers competentiegerichte functieprofielen op te stellen. Op die manier kwam de stad tot duidelijke, gedragen functieprofielen die zowel de taakinhoud, als de verwachte competenties weergeven. Voor alle functiegroepen bestaat er nu een basisprofiel, waarvan nu steeds kan worden vertrokken bij de opmaak van nieuwe competentieprofielen en waardoor in de organisatie van het lokaal bestuur de gelijke lijn tussen functiegroepen kan worden bewaakt en behouden.

Tips voor het opstellen van vacatures

Hier vind je handige tips voor het opstellen van vacatureberichten.

  • Checklist Leesbare Vacatures_Verso

    In deze checklist worden handige tips gegeven voor de opmaak van een helder, duidelijk en leesbaar vacaturebericht: Hoe stel je je organisatie voor? Hoe bereik je de juiste mensen? Hoe sluit je niemand uit?
     
  • Leidraad vacaturebericht_Mondea

    Dit is een handige leidraad voor het opmaken van een aantrekkelijk vacaturebericht. Hoe ziet een goede vacature eruit (functietitel, introductie, takenlijst, verwachtingen kandidaat, aanbod, verloop selectieprocedure)? Er worden ook concrete tips & tricks gegeven voor de schrijfstijl van een vacaturebericht.

 

Terbeschikkingstelling en uitlenen van personeel

Hier vind je een aantal nota’s en modelovereenkomsten in het kader van de terbeschikkingstelling en het uitlenen van personeel.

Nota terbeschikkingstelling

Dit is een FAQ over terbeschikkingstelling, met het antwoord op een aantal belangrijke vragen (bv. Mogen lokale besturen personeelsleden ter beschikking stellen? Moet het personeelslid akkoord gaan met de detachering? Hoe de terbeschikkingstelling regelen?)

Terbeschikkingstelling van statutair personeel

Dit is een modelovereenkomst voor de terbeschikkingstelling van statutair personeel tussen twee gemeenten.

Uitlenen personeel

Dit is een modelovereenkomst voor het uitlenen van personeel tussen gemeenten en OCMW’s. Uitlenen is een soort van ‘detachering light’, waarbij het volledige werkgeversgezag bij de juridische werkgever blijft.

Geïntegreerd personeelsbeleid

Dit is een model van beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW voor een geïntegreerd personeelsbeleid. De overeenkomst kan gebruikt worden bij het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten, waarbij er een beroep gedaan wordt elkaars personeelsleden. Ook de gezamenlijke werving en selectie en de aanleg van gemeenschappelijke wervings- en bevorderingsreserves komen aan bod.

Kruiselingse delegatie

Dit is een model besluit algemeen directeur over de ambtelijke delegatie van de ondertekenings- en beslissingsbevoegdheid van gemeentelijke bevoegdheden naar OCMW-personeel en van OCMW-bevoegdheden naar gemeentepersoneel. Het gaat over de delegatie van het dagelijks personeelsbeheer, het bijwonen van de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst, het opstellen en het medeondertekenen van de notulen ervan, de bevoegdheid tot ondertekening of mede-ondertekening van documenten, de aanstellings-, ontslag- en tuchtbevoegdheid en andere bevoegdheden.

Externe personeelsmobiliteit

In deze nota vind je het antwoord terug op alle vragen over externe personeelsmobiliteit. Het gaat dan over de toepassing van het BVR van 20 mei 2011 ‘houdende regeling van de externe personeelsmobiliteit tussen sommige lokale en provinciale overheden onderling en tussen sommige lokale en provinciale  overheden en de diensten van de Vlaamse overheid onderling, en houdende enkele maatregelen ter ondersteuning van de personeelsmobiliteit tussen lokale en provinciale overheden van hetzelfde werkingsgebied.’ Dit besluit maakt onderlinge personeelsmobiliteit tussen de lokale overheden van hetzelfde werkingsgebied (grondgebied) mogelijk (OCMW, Welzijnsvereniging, AGB) en tussen personeel van andere besturen in de Vlaamse overheidssector (andere gemeenten, andere OCMW’s, andere AGB’s, provincies, Vlaamse overheid….).

AD en FD, ook secretaris en bijzonder rekenplichtige politie en HVZ

Dit is een handig schema met een vertaalslag van de functies algemeen directeur / financieel directeur naar de functie van secretaris hulpverleningszone,  bijzonder rekenplichtige hulpverleningszone, secretaris meergemeentezone, bijzonder rekenplichtige meergemeentezone, secretaris eengemeentezone en bijzonder rekenplichtige eengemeentezone.

Kennisgroep Personeelsbeleid

Heb je een vraag over rekruteren? Stel je vraag op onze community van 850 collega-personeelsverantwoordelijken bij lokale besturen. 

Deelnemen aan de groep

Op zoek naar een ander thema?

Naar het HR Kompas