Hier vind je praktijkvoorbeelden voor het socialisatieproces en het onthaal van nieuwe medewerkers. Het socialisatieproces bij onboarding van nieuwe medewerkers richt zich op hun integratie in de organisatiecultuur en -structuur, om comfort, effectiviteit en verbondenheid te bevorderen. Het is een doorlopend proces dat bijdraagt aan een positieve bedrijfscultuur en retentie van personeel. Onboarding omvat het introduceren, informeren en integreren van nieuwe medewerkers om een vlotte en succesvolle start in de nieuwe functie te bevorderen.

 

Onthaalbeleid

Visietekst onthaalbeleid -  Ninove

In een nota beschrijft Ninove hoe een effectief onthaalbeleid kan worden opgezet, wat de essentiële elementen ervan zijn, en waarom het hebben van een goed onthaalbeleid van groot belang is.

Voorbeeldmails

Hier vind je een voorbeeldtekst om de leidinggevende te informeren over de start van de nieuwe medewerker, zodat deze zich kan voorbereiden op bijvoorbeeld het takenpakket voor de eerste week en de kennismaking met het team. Het document bevat tevens een voorbeeldmail om het nieuwe personeelslid praktische informatie te verstrekken over hoe de eerste dag(en) binnen de organisatie zullen verlopen.

Roadmap - Ninove

Dit document biedt een overzicht voor de nieuwe medewerker, zodat deze in grote lijnen op de hoogte is van wat hij de komende weken en maanden kan verwachten.

Infofiche - Hulshout

Dit document bevat enkele gegevens die de organisatie kan opvragen van de medewerker vóór de indiensttreding, om de (administratieve) start soepeler te laten verlopen.

Onthaalbrochures (Anzegem en De Panne)

Deze onthaalbrochures bevatten essentiële informatie over de organisatie, waarbij de focus ligt op de missie, visie en waarden. Naast een introductie van het lokale bestuur, omvatten de brochures ook algemene richtlijnen en regels die binnen de organisatie van kracht zijn, zoals het telewerkbeleid, kledingvoorschriften, deontologische code, vakantie, en meer.

Draaiboek (Lennik en Ninove)

Hoe moet een organisatie te werk gaan bij de indiensttreding van een nieuwe medewerker en welke betrokkenen spelen hierbij een rol? Het document biedt een overzicht van alle betrokken actoren en de essentiële stappen die genomen moeten worden voor een succesvol onthaal en integratie van het nieuwe personeelslid. In het draaiboek wordt de procedure gedetailleerd beschreven, met vermelding van de betrokken verantwoordelijken.

Checklists

Een checklist bevat een lijst met de te volbrengen taken bij de start van een nieuwe medewerker en helpt om ervoor te zorgen dat alle essentiële stappen worden genomen om een soepele overgang te garanderen. Deze lokale besturen delen hun checklist i.v.m. het onthaalbeleid van nieuwe medewerkers: 

Mondea zorgde ook voor checklists voor een nieuwe medewerker en een stagiair

Socialisatieproces

Peter- en meterschap

Het peter- en meterschap is een praktijk binnen organisaties waarbij ervaren medewerkers (peters en meters) worden toegewezen aan nieuwe medewerkers om hen te begeleiden en ondersteunen tijdens hun onboardingproces. Hier kan je een folder vinden van Ninove met de belangrijkste kenmerken van peter- en meterschap bij nieuwe medewerkers.

Leidraad feedbackgesprek

Een document dat een leidraad biedt bij het voeren van een feedbackgesprek. Hiermee kan het bestuur polsen naar de beleving van de eerste maanden en nagaan of de medewerker zijn doelen behaalt of deze nood heeft aan bijkomende training en hulpmiddelen.

Kennisgroep Personeelsbeleid

Heb je een vraag over onthaal? Stel je vraag op onze community van 850 collega-personeelsverantwoordelijken bij lokale besturen. 

Deelnemen aan de groep

Op zoek naar een ander thema?

Naar het HR Kompas