Momenteel wordt de conceptnota "Aanpak uitrol laadinfrastructuur 2021-2025" verder geconcretiseerd.

Potentieelkaarten en streefcijfer per gemeente

De Vlaamse overheid stelde een studiebureau aan om de centrumsteden te begeleiden bij het opstellen van hun potentieelkaarten.

Voor de andere steden en gemeenten werd een behoefteanalyse opgemaakt, die resulteerde in een streefcijfer per gemeente om zo met alle gemeenten samen te komen tot de doelstelling van 35.000 laadpunten tegen 2025.

De behoefteanalyse gebeurde op basis van verschillende relevante parameters, zoals aantal inwoners, aantal voertuigen, bevolkingsdichtheid, bebouwing, inkomen.

Aanbestedingen

Om te vermijden dat alle steden en gemeenten apart zouden moeten aanbesteden, organiseerde het departement MOW een Vlaams-brede aanbesteding: op basis van het 'uitvoeringsbesluit over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen' is per regio een 'CPO' (laadpaalleverancier) aangeduid die de laadpalen plaatst.

Sinds 1 september 2022 is het Vlaams aanvraagloket operationeel. Langs die weg kan hetzij door een inwoner (principe 'paal volgt wagen', via het publiek loket van MOW), hetzij op basis van het principe 'paal volgt paal' (bijkomende paal bij heel frequent gebruik van de initiële laadpaal), hetzij door gemeenten op strategische plaatsen op hun grondgebied, een laadpaal aangevraagd worden. Gemeenten die niet op voorhand voor de 'opt out' kozen, worden geacht van deze Vlaamse concessie af te nemen. Voor specifieke projecten is overleg mogelijk met MOW en de aangeduide CPO voor uw regio.

Meer info op de webpagina 'Lokale besturen en publieke laadinfrastructuur' van de Vlaamse overheid, in deze mailing van minister Peeters naar alle gemeenten begin juli 2022, de mobiliteitsbrief van maart 2022 over Elektrisch Laden, deze leidraad Lokaal Laden (maart 2022) en deze presentatie van dMOW op infosessies Mobibaden Onder Stroom (sept.-okt. 2022).

Inplanting laadpalen op het gemeentelijk openbaar domein

De inplanting van laadpalen op het gemeentelijk openbaar domein wordt mee bepaald door de aanwezige netcapaciteit. Voor vragen over de netcapaciteit in uw gemeente in functie van de inplanting van publieke laadpalen, kan je terecht bij uw relatiebeheerder van Fluvius, die de actuele netkaart voor uw gemeente kan bezorgen. Meer info over die capaciteitsvoorwaarden en -mogelijkheden vind je in deze presentatie.

Tot eind 2020 stond Fluvius in voor een verregaande ontzorging van de steden en gemeenten bij het plaatsen van laadpalen. Die ondersteuning is nu uitgedoofd. Voor vragen bij de exploitatie van de laadpalen die via deze weg geplaatst zijn (via Allego) kunt u terecht bij deze ‘veel gestelde vragen’ van Fluvius. De aanvragen die Fluvius ontving na 2020 worden opgevist door dMOW in de nieuwe hierboven vermelde aanbesteding. 

In afwachting van een effectieve plaatsing raden we aan om bij (her)inrichtingen waarbij op termijn ook een laadpaal zou moeten geplaatst worden (bv bij heraanleg wegen, bij Mobipunten, bij verkavelingen), alvast een aansluiting te voorzien. Zodat achteraf de verharding niet opnieuw moet opengebroken worden.

Hou bij de inplanting voldoende rekening met de vlotte en veilige doorgang voor de andere weggebruikers. Plaats de laadpaal dus bij voorkeur niet op een (smal) voetpad, maar bv tussen de twee parkeerplaatsen die aan die paal kunnen laden, of in de berm. Hou ook zoveel mogelijk rekening met de bredere ruimtelijke context (bv. de laadpunten samenbrengen in een e-hub). Ook de Vlaamse bouwmeester doet daar een warme oproep voor. De plaatsing van een laadpaal is vrijgesteld van een omgevingsvergunning (niet van een vergunning inname openbaar domein). Meer info in deze presentatie van de VVSG op de VVSG Klimaatdag (oktober 2022).