Het Fireforum heeft richtlijnen brandveiligheid (‘regels van goed vakmanschap’) voor het parkeren en laden van EV’s in (ondergrondse) parkings gepubliceerd voor de brandweer. Zie ook het bericht van Agoria hierover.
De Vlaamse overheid lanceert ook projectoproepen ivm subsidies voor (semi-)publieke laadinfrastructuur op privaat domein, zoals parkings van supermarkten, sportterreinen, recreatiedomeinen, scholencomplexen, winkelketens, bedrijventerreinen, tankstations …Mogelijks volgend jaar opnieuw.
Bovendien kunnen bedrijven genieten van een federale belastingaftrek van 200 % voor investeringen van 01.09.2021 tot 31.03.2023 (daarna 150 % voor investeringen tot 31.08.2024).
Het zijn voor alle duidelijkheid niet de gemeenten die deze laadpalen plaatsen (en subsidie kunnen aanvragen), wel de ondernemingen zelf. Los van deze projectoproep denken sommige bedrijven met verschillende vestigingsplaatsen ook actief na over het plaatsen van semipublieke (snel)laadinfrastructuur (bv. Proximus, bv. Fluvius). Het loont dus zeker de moeite om bij het uitstippelen van uw lokaal laadpaalbeleid ook met relevante bedrijven op uw grondgebied contact op te nemen (dit kan immers ook toe bijdragen dat er minder publieke laadpalen geplaatst moeten worden en dat die – dus – ruimtelijk kwaliteitsvoller ingepast kunnen worden in het gemeentelijk openbaar domein).
In het Lokaal Energie- en Klimaatpact is onder meer een 'werf' omtrent elektrische deelmobiliteit opgenomen, dus met subsidiemogelijkheid voor gemeenten.