David Vos is VVSG-stafmedewerker afvalbeleid | Beeld Stefan Dewickere
Voor Lokaal 11 | 2023
Informatie over het Citerra-project is te vinden op Vlaio
Quick wins en aandachtspunten op korte termijn
- Consulteer steeds de inzamelaars in de gemeente bij grote veranderingen in het mobiliteitsbeleid (bv. circulatieplannen en venstertijd) en beslissingen omtrent infrastructuurprojecten (bv. herinrichting van een plein waar ook brengpunten zoals voor textiel en glas worden geplaatst). Zo vermijd je problemen achteraf. Ook in gesprek gaan met naburige gemeenten over afstemming in het kader van bijvoorbeeld een vrachtroutenetwerk kan voordelen bieden.
- Probeer een korte communicatielijn te onderhouden met vergunninghouders over geplande en in uitvoering zijnde (grond-) werken en evenementen (= innames) op het openbaar domein zoals wegenwerken, festivals of proefopstellingen die gevolgen kunnen hebben voor hun routes, zodat zij tijdig hun vergunningen kunnen aanpassen om boetes te vermijden. Hou hierbij rekening met de termijnen voor aflevering van de doorgangsvergunningen, zodat de ophalers tijdig hun aanvragen kunnen indienen. Aangezien het vaak onbegonnen werk is om alle betrokkenen (bv. verhuiswagens, stookolieleveranciers, snelbetonfirma’s) apart in te lichten, is het ook wenselijk dat vergunninghouders op frequente basis GIPOD (Generiek Informatieplatform Openbaar Domein) consulteren.
- Hanteer een vaste duurtijd van de vergunningen. Laat een doorgangsvergunning steeds lopen van de datum van toekenning tot het einde van het jaar volgend op het jaar van aanvraag. Op die manier vervallen de vergunningen steeds op 31 december van elk jaar in alle gemeenten.
- Hanteer een beleid van automatische hernieuwingen van bestaande vergunningen, tenzij in geval van voorafgaande kennisgeving door de vergunninghouder één maand voor het einde van de duurtijd. Stuur eind oktober een automatische e-mail naar alle vergunninghouders met de melding dat hun vergunning op het einde van het jaar automatisch hernieuwd zal worden en dat indien zij dat niet willen, ze dit tegen eind november aan de gemeente moeten melden.
- Verhoog indien mogelijk het minimale aantal doorgangsvergunningen en/of schaf de beperking (indien aanwezig) af. In sommige steden zijn er beperkingen tot tien vergunningen. Dit is vaak niet praktisch voor ophalers, aangezien ze niet flexibel kunnen schakelen tussen verschillende ophaalwagens.
- Probeer de verschillende manieren om toegang te krijgen tot restrictiezones te beperken. Nu moeten ophalers een mix aan sleutels, badges en telefoonnummers inzetten om slagbomen of paaltjes te openen. Indien er meerdere ophaalwagens van dezelfde ophaler in het gebied actief zijn, moeten ze allemaal voorzien zijn.