Gepubliceerd op: 26-06-2023
Gemeenten managen talrijke ruimtelijke vragen van hun inwoners en bezoekers in hun centra. Een basisinsteek is een aangename woonomgeving, met meer groenvoorzieningen, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, waterbeheer. Belangrijke maatregelen daartoe zijn onder meer verkeerscirculatie, maatwerk in parkeerbeleid en snelheidsbeleid. Elke stad of gemeente is anders, dus elke aanpak vereist lokaal maatwerk.
In die evenwichtsoefening wordt de vlotte doorgang en soms toegang van bepaalde vormen van verkeer zoveel mogelijk beperkt tot wat noodzakelijk is. Dat dit effect heeft op wie in het centrum werkzaam is, is dikwijls onvermijdelijk. En daar zijn gemeenten, en de VVSG, niet blind voor.
Om daar waar nodig het wederzijds begrip te vergroten stelden we, in samenwerking met een nutsbedrijf, een afwegingskader parkeren en doorgang van nutsvoertuigen op. Dit schetst de problematiek door respectievelijk de gemeentelijke en de nutsbril, en geeft oplossingsrichtingen aan. Uit een eerste evaluatie met het nutsbedrijf blijkt dit een goede basis voor een constructief bilateraal gesprek.
Daarnaast werd in het kader van City of Things het Citerra-project goedgekeurd. Dit zal tegemoetkomen aan de verzuchting
- dat bedrijven geen overzicht hebben in de diversiteit van toegangsmaatregelen en -beperkingen;
- om vergunningsaanvragen om toch toegang te hebben vlotter te laten verlopen.
Ook bij dat project is de VVSG nauw betrokken. Er wordt ook gewerkt aan een parkeer- en toegangsregister op Vlaams-breed niveau. Ook dit zal leiden tot (nog) meer transparantie over de geldende parkeer- en vergunningenregimes en een meer uniforme en toegankelijke dienstverlening met respect voor de lokale situatie.
Met verschillende sectoren is er – met sommigen al geruime tijd, met anderen vrij recent – een constructief overleg of contact. Zo komen we tot de beste resultaten. Het kan een kwaliteitsvolle publieke ruimte en woon- en werkomgeving in onze centra alleen maar ten goede komen.
Erwin Debruyne - stafmedewerker VVSG