2022Lokaal05 - In contact.jpg
Provider image

Akim Chouidem (32) leidt in Wervik al vier jaar afwisselend met zijn directe collega’s van de Vrijetijdsdienst de markten en kermissen in goede banen, maar daarnaast doet hij nog zoveel meer.

  • Akim Chouidem
  • Marktplaatser en technisch administratief medewerker bij de dienst Vrije Tijd in Wervik
  • Hij zit helemaal op zijn plaats
  • Deelt een kantoor met vijf andere mensen, naast nog een technisch administratief medewerker is er ook het diensthoofd Evenementen en Markten, daarnaast de Jeugddienst, de Sportdienst en de persoon die instaat voor reservatie van de zalen

Met een bachelor communicatiemanagement werkt Akim Chouidem als technisch administratief medewerker voor de dienst Vrije Tijd. ‘Dat is een algemene dienst, met sport, cultuur, erfgoed en feestelijkheden. Ik werk in al deze diensten, van de ticketverkoop tot het maken van een powerpoint of mee aanzitten bij een vergadering voor een evenement. Het is een breed pakket, elke dag is anders en dat maakt dit werk zo prettig. De markten maken een groot deel van mijn werk uit.’ In Wervik zijn er elke vrijdag twee markten, een grote met zo’n veertig kramen in het centrum en een kleintje met vier kramen in Geluwe. 

'Dit werk valt onder feestelijkheden net als de kermissen, zoals de Lentekermis. Ik bied ondersteuning aan.’ Kermis en centrummarkt zijn zopas voor twee jaar van het grote plein verhuisd omdat het plein opnieuw wordt aangelegd. ‘Marktkramers verhuizen niet graag,’ zegt Akim Chouidem.

‘We zijn met drie collega’s die om de beurt op vrijdagmorgen om zes uur de marktkramers ontvangen. Dat contact is heel fijn. Je hebt de vaste kramers, die per kwartaal een abonnement betalen, en de kramers die op eigen risico komen. Wie van hen het eerst komt, krijgt als eerste een plaats. Bij hen moet ik ook op de dag zelf het standgeld ontvangen. We hebben nu door onze grote verhuizing minder plaats voor hen.’

Naast de ontvangst en een vriendelijk praatje komt er ook veel administratie aan te pas. Er zijn de nieuwe abonnementen en de marktkramers die stoppen, sommige marktkramers willen een paar meter bij. Dit neemt allemaal veel tijd in beslag. En er is nog een derde luik: ‘Vooral in de zomer is dat de ambulante handel, zeg maar de foodtrucks voor op bepaalde evenementen.’

bepaalde evenementen.’ Akim Chouidem staat op vrijdagmorgen nooit met tegenzin om zes uur op de markt: ‘Die marktkramers ontvangen je graag. Ze zijn het gewend om met mensen te praten. Dat is echt heel fijn. We hebben een collega die van werk is veranderd en dat warme contact met de markt mist. Als we haar nodig hebben, kunnen we altijd op haar rekenen.’ De marktplaatser heeft een sleutel op zak voor het openen van de elektriciteitskastjes, maar meestal zorgt de technische dienst daarvoor, net zoals voor het opruimen na de markt. ‘Die samenwerking loopt heel vlot.’

De tijden dat COVID-19 de samenleving in de ban hield, waren ook voor Akim Chouidem en zijn collega’s hectisch, want toen moesten ze met vier mensen iedere vrijdag de entree controleren, de mensen tellen en de coronamaatregelen doen naleven. ‘In de zomer was dat best leuk, maar wanneer het hard regent, dan is het wel minder om daar in je kaweetje en met je parapluutje te staan. Maar de sfeer tussen de collega’s zat goed en iedereen deed mee.’

Op de markt is het aanbod groot. ‘Maar nu missen we een bloemist. Dan vraag ik aan de andere kramers of ze niemand kennen. Maar tegenwoordig vinden marktkramers moeilijk opvolging.’ Daarom vraagt hij zich af welke toekomst de markt nog heeft. ‘Het is een spannende evolutie. Collega’s die dit werk al tien jaar doen, hebben de markt toch zien verkleinen.’ Veel hangt ook af van de werken aan het plein, denkt Akim Chouidem. ‘In plaats van kasseien wordt het een groen evenementenplein waar mensen met rollators of in een rolstoel zich vlotter zullen kunnen voortbewegen.’

Dat geldt ook voor de kermissen die op hetzelfde plein plaatsvinden. Daar hebben de meeste attracties elk jaar de zelfde standplaats, behalve in de blauwe zone, maar daarvoor moeten ze ook op voorhand reserveren. ‘Omdat dit niet wekelijks gebeurt, heb je er minder contact mee.’ De foorgasten komen met een caravan en hebben dus water, sanitair en elektriciteit nodig. Voor Akim Chouidem zijn de kermissen minder spannend dan de markten, hij beschouwt ze vooral als administratief werk. ‘Maar ze brengen natuurlijk blijdschap in de stad. Tijdens corona hebben ze het zwaar te verduren gehad, maar tussen de twee lockdowns hebben we in de zomer van 2020 een van de eerste kermissen van West-Vlaanderen georganiseerd. De mensen konden een tijdslot reserveren en we waren daar de hele tijd met personeel om alles te controleren. Het was veel werk maar we hebben dat toch maar weer mooi gedaan.’

Daarnaast geniet Akim Chouidem enorm van zijn werk, als hij affiches mag opmaken. Dat ligt toch iets meer in de richting van zijn studie, al houdt hij vooral ook van de afwisseling in zijn werk. ‘In de Vrijetijdsdienst sta je met beide voeten in het veld. Je moet weten wat er reilt en zeilt in de stad.’

Om het lijstje van zijn opdrachten compleet te maken: hij is ook nog elke morgen baliemedewerker. Hij verkoopt dan tickets voor het gemeenschapscentrum Forum, schrijft de mensen in voor activiteiten, hij leent het materiaal uit, overhandigt de badges voor de looppiste of verhuurt een zaal en regelt alles voor de Uitpas. ‘Dat werk blijft belangrijk. Ik ben helemaal mee in het digitale verhaal, maar ik zie dat veel mensen dat niet zijn en dat het belangrijk is dat ze bij ons fysiek kunnen langskomen. Het is persoonlijker en we voeren een gewoon gesprek, zodat we tips kunnen geven. Dat is toch een groot voordeel op het digitale.’ — 

 

Marlies van Bouwel is redacteur van Lokaal
Voor Lokaal 05 | 2022