Vaak vergaderen de gemeente- en OCMW-raad aansluitend en ontvangen de raadslid maar één presentiegeld voor het bijwonen van beide vergaderingen. Er zijn verschillende constructies mogelijk voor aansluitende vergaderingen van gemeente en OCMW-raad:
- soms wordt eerst de hele gemeenteraad afgehandeld en dan de OCMW-raad,
- soms wordt eerst de hele OCMW-raad afgehandeld en dan de gemeenteraad,
- soms kiest men voor een combinatie van vergaderingen door de ene vergadering te schorsen, en de andere te openen. Zo kan bijvoorbeeld eerst de openbare vergadering van gemeenteraad afgewerkt worden, waarna de gemeenteraad geschorst wordt en de OCMW-raad geopende wordt, waarbij dan zowel het openbare als besloten deel van de OCMW-raad afgehandeld wordt, waarna de OCMW-raad gesloten wordt en de gemeenteraad (het besloten deel) dan wordt hervat. Een dergelijke werkwijze kan interessant zijn voor het publiek.
De raadsvoorzitter opent (en sluit), schorst (en heropent) de raadsvergadering en handhaaft ook de orde. De gemeenteraad kan enkel rechtsgeldig beslissen wanneer een meerderheid van de raadsleden aanwezig is. Elk agendapunt wordt kort toegelicht waarna het debat over het agendapunt start. De voorzitter leidt het debat in goede banen. Soms worden ook amendementen ingediend. Na het debat vraagt de voorzitter de stemming over het agendapunt. Alle agendapunten worden in volgorde afgewerkt. Punten die niet behandeld worden verschuizen naar de volgende raadszitting.
Naast agendapunten waar de raad over debatteert en beslist voorziet het decreet ook de behandeling van de mondelinge vragen. Soms zal de raad ook gewoon kennisnemen van bepaalde zaken.
Sommige besturen kiezen er voor om te werken met een actualiteitsdebat, moties, interpellaties, etc. Dergelijke vergaderingsonderdelen zijn niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur en worden lokaal uitgewerkt in het huishoudelijk reglement.