Om te kaderen hoe bij Lokaal Bestuur Temse ‘leidinggeven’ een focus-thema werd, moeten we even terug in de tijd. In januari 2019 fuseerden de gemeente Temse en het OCMW Temse tot Lokaal Bestuur Temse. Beide – gemeente en OCMW – begonnen aan de fusie vanuit hun eigen historiek, met eigen gewoontes en een eigen cultuur. Voor een succesvolle integratie was er nood aan gemeenschappelijke waarden, 100% op maat van Temse. Het werden deze vier organisatiewaarden: Klantgedreven, Samenwerkingsgericht, Met hart en ziel betrokken en Voortdurend in beweging. Die wilde Temse tot in zijn kleinste vezel doorgetrokken zien. Hoe? Door er om te beginnen voor te zorgen dat mensen verbonden werden in teams, die op hun beurt onderling gegroepeerd werden in clusters. Die nieuwe manier van werken vroeg om een nieuwe manier van leidinggeven.
Een nieuwe start voor alle leidinggevenden
Lokaal Bestuur Temse koos resoluut voor positief, verbindend leiderschap. Esther Hiel, HR-manager van Team Personeel en Organisatieontwikkeling, dat de voorzet van visie op leiderschap uitwerkte: “We zien voor de leidinggevende drie rollen: een leidende rol (waar naartoe en waarom), een managementrol (wat realiseren) en een coachende rol (hoe daar geraken). Ons doel mocht dan duidelijk zijn, ons vertrekpunt was divers: zoveel leiders, zoveel soorten dienstverlening. Er waren mensen met jaren ervaring in een leidinggevende functie, mensen die pas intern waren doorgegroeid naar een leidinggevende functie, mensen die van buitenaf werden aangetrokken om een leidinggevende functie uit te oefenen ... De ene leidinggevende is actief op beleidsniveau, de andere eerder op operationeel niveau ... Dat deed ons besluiten tot een nieuwe start voor alle leidinggevenden.”
In de keuze van de juiste partner en het juiste traject liet Lokaal Bestuur Temse zich begeleiden door Poolstok en kwam het uit bij de externe partner Perco.
Vierdaags leiderschapstraject volgens eigen DNA: ‘Samen bruggen bouwen’
Lokaal Bestuur Temse en zijn leidinggevenden investeerden in een leiderschapstraject van vier dagen, dat de veelbetekenende naam ‘Samen bruggen bouwen’* kreeg. Esther Hiel: “Dat traject was intensief én nodig. En het werd ontwikkeld op maat van onze organisatie, volgens ons DNA. We hebben het in de periode april-juni 2022 vier keer uitgerold. De eerste keer voor het managementteam, zij hadden hun vierde afsluitende dag helemaal op het einde, nadat alle leidinggevenden hun traject hadden afgerond. Voor de andere keren is erop gelet dat de deelnemersgroepen op alle vlakken – ervaring, cluster, beleids- of organisatorisch niveau – een goede mix waren. Bij de start hebben we toegelicht vanuit welke visie het traject was ontstaan. Achteraf hebben we breed gecommuniceerd, naar alle medewerkers, omdat mensen natuurlijk maar kunnen doen wat van hen wordt verwacht als ze weten wat er van hen wordt verwacht.”
Wordt vervolgd: ‘Samen bruggen bouwen, focus op ...’
‘Samen bruggen bouwen’ is een ambitie die Lokaal Bestuur Temse ook na het vierdaagse traject levend houdt. Andere projecten die dienen om Temse toekomstvast te maken worden gelanceerd met een afgeleide titel, zoals: ‘Samen bruggen bouwen, focus op onthaalbeleid’, ‘Samen bruggen bouwen, focus op aanwezigheidsbeleid’, ‘Samen bruggen bouwen, focus op financiën’, enz. Esther Hiel: “Maar de continuïteit zit natuurlijk niet alleen in de titel. Zo zien we dat ‘Leerregels’, het leerboekje dat onze leidinggevenden meekregen uit de vierdaagse, echt wordt gebruikt. Daar zetten we trouwens bewust op in. Zo hebben we bijvoorbeeld de tips die voortkomen uit ons project ‘aanwezigheidsbeleid’ zodanig uitgewerkt dat ze aan het boekje kunnen worden toegevoegd. Ook belangrijk is dat leidinggevenden niet enkel in theorie maar in de praktijk de leiding krijgen. Hier geldt: leidinggevenden zijn altijd eerst aan zet. Wij – het bestuur en HR – zijn er om hen goed te omringen en hen te ondersteunen.”
*De brug is een veelgebruikte metafoor, maar dat Temse de gemeente is met de langste brug over een waterweg in België, maakt dat beeld hier nog zoveel relevanter.
Auteur: Nadine Van Meerhaeghe