Merelbeke wil oprecht een Warme Werkgever zijn. Het is vanuit die motivatie en op voorzet van de dienst HR dat het schepencollege een “Attentieregeling voor het personeel” uitwerkte. “Bijzondere gebeurtenissen gepast aandacht geven is een heel concrete manier van waardering uitdrukken tegenover onze mensen”, stelt Geoffrey Verleyen, diensthoofd HR, “dat willen we dan ook goed doen.”
Zo ziet waardering, verbondenheid & betrokkenheid eruit
De attentieregeling maakt de aandacht die de gemeente heeft voor bijzondere gebeurtenissen niet minder welgemeend of minder persoonlijk, wel integendeel. Sommige attenties zijn via de rechtspositieregeling of de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen vzw (GSD-V) sowieso voorzien, maar daar voegt Merelbeke dus nog een persoonlijke noot aan toe. Geoffrey: “Onze attentie kan verschillende vormen aannemen: een bedanking, een (financieel) duwtje in de rug, logistieke en praktische ondersteuning ... De gemeente biedt het aan en de dienst HR faciliteert. Het belangrijkste is dat we hiermee verbondenheid en betrokkenheid stimuleren. Het pensioenboekje is daarvan een mooi voorbeeld, dat is een soort vriendenboekje waarin collega’s voor wie ‘afzwaait’ een persoonlijke boodschap schrijven.”
Een welkom houvast dat voldoende ruimte biedt
Merelbeke merkt op dat de regeling vooral een leidraad is, die trouwens nooit “af” zal zijn. Het wil alert blijven voor evoluties in de maatschappij. Geoffrey: “Dat er aandacht is voor een geboorte bijvoorbeeld vinden we evident, maar die aandacht is natuurlijk net zo goed gepast bij een adoptie of bij pleegzorg. Uiteraard hebben we ook niet alleen aandacht voor positieve gebeurtenissen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het overlijden van een actief personeelslid, een gezinslid van een collega, een voormalig personeelslid ... De attentieregeling reikt ons een draaiboek aan en dat is een welkom houvast. Maar even belangrijk is het dat er voldoende ruimte is om elke attentie aan te passen aan elke individuele gebeurtenis. Die flexibiliteit moet er ook zijn.”
Niet dat er in Merelbeke vóór de attentieregeling geen aandacht of waardering voor het personeel was, maar nog beter was om goeie praktijken te documenteren en een te kader geven. “En een budget”, vult Geoffrey aan. “Want een premie bij 25 jaar dienst, een afscheidsmoment bij een pensionering, zelfs een bedankingskaartje bij een geboorte... het kost allemaal geld. Dat geld hebben we gevonden bij ... de controlearts. Dat zit zo, een controle bij ziekte is in bepaalde gevallen noodzakelijk maar geeft snel een negatieve connotatie aan je HR-beleid. We merkten bovendien dat de kost daarvoor weinig tot niet rendeerde. Daarom besloten we om met een deel van dat budget voortaan onze attentieregeling te financieren. Zo geven we er een positieve draai aan, waar iedereen wat aan heeft. Mensen appreciëren het echt als bijzondere gebeurtenissen in hun leven, zij het professioneel of persoonlijk, ook op het werk niet onopgemerkt voorbijgaan.”
Merelbeke wil erover blijven waken dat attenties niet vervellen tot een soort van verworven recht. Het zal er daarom voor blijven zorgen dat de aandacht en attenties blijven getuigen van oprechte waardering en dat ze betrokkenheid blijven stimuleren.
Auteur: Nadine Van Meerhaeghe