Uit de uitgebreide menukaart van Mechelen kozen we volgende items:
- Digitaal sociaal dossier en scanmap (quickwin)
- Handboek procedures en interne afspraken voor MW’s in sharepoint
- Vlotte balie werking
- Backoffice schuldhulp
Tegelijk bood dit traject een houvast bij de start in een nieuwe functie (stafmedewerker sociale dienst, naast de hoofdmaatschappelijk werker): hoe die functie in te vullen?
We hebben elk onderwerp vastgepakt maar zijn niet overal tot concrete resultaten gekomen.
Uitrol sociaal dossier en scanmap was sowieso voorzien maar dankzij de wisselaar kon dit met oog voor de aandachtspunten die we van Mechelen mee kregen en dus met meer vertrouwen in het project.
De vlotte balie en backoffice schuldhulp principes: wanneer we nadenken over ons OCMW in de toekomst, zijn dit twee principes die mee richting kunnen geven aan ons OCMW, maar afgestemd op de werking en grootte van ons OCMW.
Het handboek in sharepoint is nog niet uitgewerkt.
In de slipstream van deze thema’s hebben we het onthaal uitgebreid met een extra spreekkamer voor de 2de balie zodat mensen die met een eerste vraag naar het ocmw komen ook in alle rust en privacy hun verhaal kunnen doen. Daarnaast hebben we één bestaande spreekkamer uitgerust met een zithoekgedeelte.
De uitwisseling verliep vlot en was verrijkend, we hebben meer vertrouwen in onze aanpak gekregen, en we durven kritisch te kijken en bij te sturen.
Het proces was tegelijk ook belastend. In de eigen context aan de slag gaan met de inzichten is een ander paar mouwen. Concrete resultaten zijn (op dit moment) eerder beperkt hoewel we wel tijd en energie gegeven hebben aan het traject.