Praktische vorming voor OCMW-maatschappelijk werkers

Cliënt X raakt gefrustreerd wanneer hij merkt dat jij als maatschappelijk werker niet onmiddellijk zijn problemen kan oplossen.
Cliënte Y reageert bijzonder boos wanneer je haar slecht nieuws moet brengen, na een beslissing van het BCSD.
Wanneer je op huisbezoek gaat bij cliënt Z ben je niet op je gemak. Hoe zal je cliënt er aan toe zijn en welke reacties kan je verwachten?

Herken je als maatschappelijk werker dergelijke situaties, waarin je mogelijks geconfronteerd wordt met verbale agressie? Dan kan deze opleiding je nieuwe inzichten bijbrengen over de manier waarom je er mee kan omgaan. We focussen in deze opleiding op 3 doelstellingen:

  • Sensibilisering: je wordt je bewust van specifieke risico’s en van de rol die je er zelf in speelt.
  • Anticiperen: je leert wat je kan doen om ervoor te zorgen dat het risico zo klein mogelijk blijft.
  • Omgaan met: je leert gepast te reageren wanneer het probleem zich stelt. Wat kan, mag en moet je doen?

In deze vorming verwerf je heel wat inzichten in de aard en de oorzaken van agressie én leer je hoe je agressie kan voorkomen. Daarnaast zal je, in rollenspelen met een acteur, zelf leren reageren op agressie.

We leggen vooral de klemtoon op het geven van assertieve boodschappen, het brengen van slecht nieuws en huisbezoeken.

Een aanrader voor elke maatschappelijk werker die soms zich onzeker voelt wanneer hij of zij te maken krijgt met verbale agressie.

Deze vorming wordt in kleine groepen (max 15 deelnemers) gegeven, telkens door een docent én een acteur.

 

Deelnameprijs

€ 230 - exclusief VVSG-leden: inclusief documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes

 

Waar en wanneer

Dinsdag 17 juni 2025 van 9.30 tot 16.30 uur, onthaal om 9 uur
Lekker GEC, Koningin Mari Hendrikaplein 6, 9000 Gent

 

Betaling

Je betaalt na ontvangst van factuur.​

 

Annuleren

Kosteloos annuleren is mogelijk tot één week voor de aanvangsdatum van de vormig.
Daarna rekenen we de volledige deelnameprijs aan.
Ben je onverwacht verhinderd of is het te laat om te annuleren? Laat je vervangen door een collega.

 

Info

Heb je specifieke noden of wensen waarmee we rekening moeten houden? We horen het graag.

Opleidingssessies

17 jun '25