Gepubliceerd op: 16-11-2021
Een e-mail met een te aantrekkelijke aanbieding of een sms’je van je diensthoofd met een absurd groot bedrag dat binnen het uur betaald moet worden? We worden dagdagelijks overspoeld door een tsunami aan verdachte berichten. Meestal zijn we oplichters te slim af, maar toch trappen ook nog veel mensen in de val. Ter illustratie: in 2020 konden phishers maar liefst 67.000 frauduleuze transacties uitvoeren, voor een totaalbedrag van ongeveer 34 miljoen euro.
Het Centrum voor Cybersecurity België, Febelfin en de Cybersecurity Coalition slaan dit jaar de handen in elkaar en binden samen met meer dan 500 partners, waaronder ook lokale besturen, de strijd aan tegen phishers. Phishing is enkel te verslaan via groepsimmuniteit en het 'allen-tegen-één-principe'. Deze visie vormt ook de kern van de jaarlijkse sensibiliseringscampagne.
Hoe kan je lokaal bestuur mee een vuist maken tegen phishing?
Goed nieuws, ook je lokaal bestuur kan een belangrijke schakel zijn in de oh zo belangrijke strijd tegen phishers. En dan nog wel op drie verschillende manieren!
- Maak de gloednieuwe Safeonweb app bekend bij je medewerkers en burgers: de campagne van dit jaar gaat gepaard met de lancering van een nieuwe app die al het nieuws rond phishing verzamelt en waarschuwt voor cyberdreigingen en nieuwe vormen van online oplichting. Op deze manier kan je je medewerkers en inwoners beter wapenen tegen cybercriminaliteit. De informatie die de app verspreidt, is het resultaat van een nauwkeurige analyse van de duizenden berichten die Safeonweb dagelijks binnenkrijgt. De app stuurt bovendien een waarschuwing als er een infectie is gemeld op jouw geregistreerde wifinetwerk.
- Verwijs zoveel mogelijk door naar het meldpunt verdacht@safeonweb.be: Het CCB zorgt ervoor dat verdachte linken in frauduleuze berichten geblokkeerd worden. Dit jaar ontving het CCB al 3,7 miljoen verdachte berichten van alerte burgers, en kon op die manier meer dan 1,3 miljoen frauduleuze websites melden aan Google en Microsoft die deze kunnen blokkeren. Daarnaast stuurt het CCB dagelijks gemiddeld 25.000 redirects naar een veilige pagina na kliks op verdachte links.
- Ga aan de slag met het campagnemateriaal: Het CCB wil een zo groot mogelijk publiek bereiken met de sensibiliseringscampagne, zodat iedereen weet dat phishing een belangrijke dreiging vormt en dat we allemaal een rol te spelen hebben in de strijd tegen phishers. De campagne zal te zien én te horen zijn via tal van kanalen. Van radiospots tot televisiereclames en boodschappen op sociale media. Wil je lokaal bestuur de campagne graag meer weerklank geven? Download hier het campagnemateriaal en gebruik de posters en visuals voor interne en externe sensibilisering.
Alleen door samen te werken met overheden, politie, justitie, telecomsector en burgers kunnen we het tij keren en de algemene waakzaamheid verhogen. We roepen dan ook warm op vanuit de VVSG om mee de schouders te zetten onder deze initiatieven.