Gepubliceerd op: 21-11-2024
Verkeersveiligheid is en blijft een prioriteit voor de lokale besturen, ze spelen hiermee ook in op vraag die duidelijk leeft bij de burgers. Dat blijkt ook uit een bevraging die de VVSG deed bij de Vlaamse burgemeesters over hun lokaal veiligheidsbeleid. Trajectcontroles dragen hieraan bij door het aantal overtredingen zichtbaar te doen dalen. Een geldkoe is het niet, ze zijn slechts goed voor 0.73 % van alle inkomsten.
Burgers vragen meer handhaving
Uit veiligheidsbevragingen, zoals de veiligheidsmonitor, blijkt telkens weer dat burgers wakker liggen van verkeersveiligheid. Ze willen vooral dat snelheidsovertreders strenger worden aangepakt. Sinds 1 februari 2021 kunnen lokale besturen zelf sanctionerend optreden bij beperkte snelheidsovertredingen via GAS 5. Vandaag maakt ongeveer de helft van de Vlaamse gemeenten gebruik van deze mogelijkheid.
Investeren in verkeersveiligheid
Gemeenten die GAS 5 toepassen, investeren zelf in de benodigde trajectcontrolecamera’s en ontvangen ook de boete-inkomsten. Dit geeft de mogelijkheid om een geïntegreerd verkeersveiligheidsbeleid uit te werken. Zo’n beleid gaat veel verder dan alleen handhaving: sensibilisering en bewustmaking zijn minstens even belangrijk.
Het doel van trajectcontroles en GAS 5 is dan ook niet om te sanctioneren, maar om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de snelheidslimieten houdt. Gemeenten die GAS 5 invoeren, merken vaak al snel een daling in het aantal overtredingen. Dit toont aan dat het systeem echt bijdraagt aan meer verkeersveiligheid. Lokale besturen komen hiermee tegemoet aan een van de grootste bezorgdheden van hun burgers.
Trajectcontroles geen verdienmodel
Ook al zijn de inkomsten van de lokale besturen gestegen door de invoering van het nieuwe instrument, ze zijn slechts goed voor 0,73% van de exploitatie-ontvangsten. Lokale besturen herinvesteren deze middelen bovendien in hun lokaal beleid, inclusief verkeersveiligheid.
Samenwerking met minister De Ridder
De afgelopen dagen is verkeersveiligheid een veelbesproken onderwerp. Er klinkt kritiek dat gemeenten trajectcontroles te pas en te onpas zouden inzetten om hun gemeentekas te spijzen. In haar beleidsnota benadrukt minister van Mobiliteit Annick De Ridder terecht dat handhaving geen verdienmodel mag zijn en dat verkeersveiligheid steeds moet primeren.
De VVSG is steeds bereid om samen te zitten met mevrouw De Ridder en mee te werken aan het optimaliseren van de GAS 5 procedure.
Melissa Rasschaert: Stafmedewerker VVSG