Auteur:

Gepubliceerd op: 06-10-2022

Deze week ging het Vlaams vastgoedinformatieplatform van start! Omdat vastgoedinformatie aanvragen bij de gemeente niet overal op dezelfde manier gebeurt, is het vaak een beetje zoeken. Door alles te structureren in één digitaal portaal krijgen zowel de aanvragers als de besturen het zeker makkelijker. 
 

Wat is het vastgoedinformatieplatform?


Het Vastgoedinformatieplatform wordt een digitaal portaal waar de aanvrager van informatie over vastgoed via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers en gemeenten). De bevoegde gemeente krijgt via het platform een vraag om het dossier te vervolledigen en de kwaliteit ervan te controleren, waarna de info wordt afgeleverd aan de aanvrager. De facturatie en betaling gebeuren eenvoudig via het platform.

Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met de VVSG, de vastgoedsector en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
 

Wat betekent dit voor jouw lokaal bestuur?


Vanaf januari 2024 is het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform decretaal verplicht voor alle gemeenten en zowel voor professionele aanvragers als voor burgers. Lees hier enkele tips van testgemeentes Ieper en Puurs-Sint-Amands. 

Benieuwd naar de timing voor jouw lokaal bestuur? Je kan dit gemakkelijk op onze projectpagina terugvinden. 

Heb je vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Nog interessant voor jou: op 15 september organiseerden de VVSG en Digitaal Vlaanderen een webinar over de retributie voor vastgoedinformatie bij lokale besturen. Herbekijk het webinar hier. 
 

Kathleen Declercq