Auteur: Stefan Thomas
Gepubliceerd op: 29-06-2022
Vanaf 1 juli 2022 zijn alle ondernemingen verplicht om hun particuliere klanten (consumenten) ten minste één elektronisch betaalmiddel aan te bieden.
De verplichting geldt voor alle ondernemingen zoals omschreven in boek VI van het Wetboek van economisch recht: alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen (art. 1.8, 39° van het Wetboek van economisch recht)
De ondernemer mag zelf kiezen welke optie hij aanbiedt gaande van de klassieke betaalterminal, over mobiele toepassingen zoals Payconiq, tot de mogelijkheid om via overschrijving te betalen.
Die verplichting komt niet in de plaats van de mogelijkheid voor de consument om zijn aankopen cash te betalen: cashbetalingen moeten nog steeds worden aanvaard!
Betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd, ook niet als ze met een kaart worden gedaan. Hetzelfde geldt voor betalingen met cryptomunten en andere virtuele munteenheden
De verplichting geldt voor alle ondernemingen zoals omschreven in boek VI van het Wetboek van economisch recht: alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen (art. 1.8, 39° van het Wetboek van economisch recht)
De verplichting geldt niet alleen in bijvoorbeeld winkels, “maar ook voor vrije beroepen en alle personen, overheden, verenigingen ... die op permanente basis economische activiteiten uitvoeren gericht op consumenten”, zegt de federale overheidsdienst Economie. Dat gaat dan over bijvoorbeeld apothekers, dokters, tandartsen en advocaten, maar ook in het zwembad, de bibliotheek of het cultureel centrum moeten klanten elektronisch kunnen betalen. Ook verenigingen zonder winstoogmerk kunnen onder de verplichting vallen, als zij “een product of dienst verkopen op recurrente basis voor economische doeleinden”.
Voor meer info: zie website FOD Economie