Auteur: Ben Gilot
Gepubliceerd op: 20-12-2022
Vanaf 1 januari 2023 hebben gemeenten iets langer de tijd om hun fiscale notificaties naar de notarissen te versturen. Omwille van de inwerkingtreding van boek 1 van het burgerlijk wetboek worden zaterdagen niet meer als werkdagen meegeteld. Dit betekent de facto een verlenging van de termijn, aangezien de wettelijke termijn behouden blijft op 12 werkdagen. Als overgangsbepaling is de datum van verzending van het fiscale bericht door de notaris bepalend. Indien het bericht door de notaris wordt verzonden vóór 1 januari 2023, is de zaterdag nog inbegrepen in de 12 werkdagen om een kennisgeving te verzenden en geldt de zaterdag nog als eerstvolgende werkdag na het verlijden van de akte om een inlichting te verzenden.
Deze de facto termijnverlening zal in de toekomst terug ongedaan gemaakt worden door een aanpassing van de federale en regionale regelgeving. Zo zou de termijn van 12 werkdagen waarbinnen gemeenten de kennisgeving moeten verzenden verminderen tot 10 werkdagen. Het is momenteel nog niet duidelijk wanneer die aanpassing in werking zal treden.
Notarissen zijn verplicht om bij vervreemding of hypothecaire aanwending van een onroerend goed een bericht te sturen naar de gemeente waar de verkoper of hypotheeksteller zijn/haar woonplaats heeft, waarop de gemeente kan nagaan of er nog fiscale schulden uitstaan.