Auteur:

Gepubliceerd op: 03-06-2024

In het juni-nummer van het magazine Lokaal lees je dat slecht onderhouden dieselgeneratoren in Gent niet meer welkom zijn op eigen werven, festivals en evenementen.

Mirka Van der Elst, beleidsexpert luchtkwaliteit en geluidshinder van de stad Gent, legt uit dat de stad via de bestekken strenge voorwaarden zal opleggen voor alle werkzaamheden. Als er een bestaande elektriciteitsaansluiting aanwezig is, moet deze gebruikt worden. Bij een elektriciteitsbehoefte van meer dan acht weken zonder bestaande aansluiting, moet de aannemer een tijdelijke aansluiting aanvragen. Als dat niet mogelijk is, mag alleen een goed onderhouden fase IIIA- of fase V-generator ingezet worden.

Voor de elektriciteit die nodig is voor feesten en evenementen, kunnen de 250 elektriciteitskasten in de stad gebruikt worden, waardoor dieselgeneratoren bijna overbodig zijn. Als een dieselgenerator toch nodig is, mag het enkel een fase IIIA- of fase V-generator zijn.

Naast elektriciteit winnen batterijen aan populariteit. Klasse 8-aannemers gebruiken het systeem al regelmatig, vooral om de piekbelasting van torenkranen op te vangen. Kosten-batenanalyses tonen aan dat een batterij voor een torenkraan op termijn vaak goedkoper is dan een dieselgenerator. Hoewel de huur- of aankoopprijs hoger is, zijn de verbruikskosten voor elektriciteit veel lager en efficiënter dan voor diesel, wat resulteert in hogere baten op de lange termijn.

De stadsdiensten wijzen organisatoren van grotere festivals op de voordelen van batterijen, zodat ook zij ze kunnen inzetten. Een batterij gekoppeld aan het elektriciteitsnet maakt een generator vaak overbodig.

Niet alleen Gent streeft naar een emissieloze bouwplaats, ook andere gemeenten en landen zetten zich hiervoor in. In februari kwamen beheerders van publieke infrastructuur en beleidsmakers uit Nederland, België, Engeland, Denemarken, Noorwegen en Zweden samen om kennis te delen en te bespreken hoe ze de transitie kunnen versnellen. Dit leidde tot het Leap to Zero-netwerk dat in de tweede helft van 2024 opnieuw samenkomt.

Heb je interesse om aan te sluiten of heb je nog vragen? Via leap2zero@rws.nl krijg je meer informatie over het Leap to Zero-netwerk.

Meer informatie over het initiatief van de dieselgeneratoren in Gent en andere inspirerende klimaatprojecten vind je in de praktijkendatabank van Netwerk Klimaat.
Anna De Boeck