Auteur

Gepubliceerd op 05-04-2019

In 2017 sloot minister van Werk Muyters een actieplan af met de dienstenchequesector ter bestrijding van discriminatie. Ter uitvoering van dit actieplan werden in de periode 20 juni 2018 tot 24 september 2018 bij alle dienstenchequebedrijven in Vlaanderen mystery calls uitgevoerd, ook bij alle OCMW's met een werking dienstencheques. Met de mystery calls werd nagegaan of een bedrijf ingaat op disciminerende vragen van klanten (bv.: 'Ik wil geen oudere poetsvrouw, want die werkt te traag'). 

Intussen werd een lijst opgesteld van de dienstencheque-ondernemingen waarvoor een opvolging of individuele feedback nodig is, omdat zij zijn ingegaan op dergelijke vragen van klanten. Alle dienstenchequebedrijven kregen op 4 april 2019 een brief van Ipsos, met de melding of zij al dan niet 'in de fout' zijn gegaan. Voor de OCMW's werd deze brief per mail bezorgd aan de algemeen directeur en aan de financieel directeur.

In een volgende stap zullen de bedrijven waarvoor opvolging nodig is gecontacteerd worden door het bedrijf Knowledge on the Spot. Dit zal gebeuren in de loop van de maand april. Deze onderneming biedt ondersteuning aan in een remediëringstraject en in het opstellen van een actieplan.

Opgelet! Dit traject is niet vrijblijvend. Overeenkomstig artikel 2 §2 van de wet van 20 juli 2001 'tot bevordering van de buurtdiensten en -banen' wordt een actieplan van de dienstenchequebedrijven verwacht indien zij ingaan op discriminerende vragen van klanten. Als je weigert om met ‘Knowledge on the Spot’ samen te werken, kunnen er sancties volgen.

De OCMW's die goed gereageerd hebben op de mystery calls krijgen ook een brief van Ipsos, maar zij worden niet gecontacteerd door Knowledge on the Spot. De VVSG zal hen wel het model van actieplan dat in ontwikkeling is ter beschikking stellen.

Meer info: abderrazak.elomari@vvsg.be.

 

 

Abderrazak El-Omari