Auteur: Assia Van Brandt
Gepubliceerd op: 03-12-2024
De Commissie voor de Overheidsopdrachten bracht een advies uit over de interpretatie van de voorschotregeling die sinds 22 december 2023 van kracht is. Deze wet is bedoeld om KMO’s beter toegang te geven tot overheidsopdrachten maar de praktische toepassing ervan deed vragen rijzen. Dit advies verduidelijkt een en ander.
Voor wie geldt de voorschotplicht?
Volgens de nieuwe regels moeten overheden en organisaties die hoofdzakelijk gefinancierd worden door de overheid én onder toezicht staan, voorschotten betalen aan opdrachtnemers die hier recht op hebben. Het gaat in dat laatste geval om een cumulatie van voorwaarden. Het advies legt de begrippen ‘hoofdzakelijk gefinancierd’ en ‘onder toezicht staan’ gedetailleerd uit aan de hand van rechtspraak van het Hof van Justitie.
Wat met raamovereenkomsten?
Voor raamovereenkomsten geldt dat er geen voorschot verschuldigd is op de volledige overeenkomst, maar wel per individuele opdracht die binnen de raamovereenkomst wordt geplaatst.
Dat brengt vragen mee wanneer de raamovereenkomst gesloten is via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking: heeft de plaatsingsprocedure een invloed op wanneer de aanbesteder een voorschot moet betalen en wat gebeurt er als de uitvoeringstermijn korter is dan twee maanden?
Hoe wordt het KMO-statuut gecontroleerd?
Om zeker te zijn van het KMO-statuut van een opdrachtnemer, kunnen aanbesteders gebruikmaken van openbare databanken, zoals de Kruispuntbank der Ondernemingen of de jaarrekeningen via de Nationale Bank.
Het advies van de Commissie gaat dieper in op deze vragen. Je leest het hier na.