Auteur: Michiel Apers
Gepubliceerd op: 07-04-2023
Nu de eerste vervoerregio’s hun voorlopig ontwerp Regionale Mobiliteitsplannen (RMP) hebben vastgelegd en de fasering van het nieuwe net van De Lijn op gang wordt getrokken, komt er stilaan nood aan de uitrol van Basisbereikbaarheid op het terrein.
VVSG wil eerst en vooral benadrukken dat ze nog steeds achter het idee van Basisbereikbaarheid staat en dat lokale besturen een actieve partner willen zijn bij de uitrol van Hoppinpunten en van het nieuwe openbaarvervoersnet. Dat bleek ook al uit hun engagement binnen de vervoerregio’s.
Er zijn echter wel een aantal bezorgdheden waarover we duidelijkheid vragen vooraleer de lokale besturen kunnen overgaan tot een actieve uitrol. Deze vragen uitte de VVSG in een schrijven aan minister Lydia Peeters waarin we specifiek duidelijkheid vragen over de budgetten Vervoer op Maat en de verdeling van het budget tussen De Lijn en de vervoerregio’s. Deelmobiliteit zal een cruciaal onderdeel zijn van de hoppinpunten, zeker in de netwerklogica.
Die Hoppinpunten moeten uiteraard ook gerealiseerd worden op het terrein. Hoppinpunten vormen de cruciale schakels in het nieuwe Openbaar Vervoer (OV)-systeem waarin men de shift maakt van Basismobiliteit naar Basisbereikbaarheid. Op Hoppinpunten maakt men vlot de overstap van de ene vervoersmodus naar de andere, van een bus naar een deelfiets bijvoorbeeld. Op deze plekken kan je binnen het nieuwe OV-systeem overstappen op de nieuwe rechtgetrokken buslijnen die de reiziger sneller naar zijn bestemming zouden moeten brengen.
Heel wat van deze Hoppinpunten liggen op gemeentewegen en moeten nog uitgerold worden, zo kopte Het Belang Van Limburg op 07/04/2023. Aangezien de wegbeheerder verantwoordelijk is voor de inrichting van deze hoppinpunten, zullen steden en gemeenten dus heel wat Hoppinpunten moeten aanleggen. Voor de uitrol kunnen ze gebruik maken van Vlaamse Hoppinsubsidies en subsidies voor het toegankelijk aanleggen van haltes.
Tegelijkertijd mag men niet verwachten dat lokale besturen hun plannings-en begrotingslogica overboord gooien onder druk van een versnelde uitrol. Daarbij vraagt VVSG om rekening te houden met de begrotings- en planningslogica van een lokaal bestuur waar de meerjarenplanning van steden en gemeenten is al opgemaakt.
We hopen dat de minister snel duidelijkheid schept en de vragen beantwoordt, zodat de lokale besturen volop hun rol in het vervoer op maat kunnen spelen en de nodige Hoppinpunten kunnen aanleggen.