Auteur: Miet Remans
Gepubliceerd op: 15-10-2024
De eBox is een veilige mailbox waarmee overheidsdiensten elektronische berichten versturen, waaronder aangetekende brieven aan particulieren.
Sommige lokale besturen maken al gebruik van de eBox. Eind september kondigde de POD Maatschappelijke Integratie (POD MI) aan dat ook OCMW's vanaf januari 2025 verplicht zijn om hun beslissingen via de eBox te versturen, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Bereid je goed voor door de informatie van de POD MI tijdig te raadplegen.
De VVSG vraagt OCMW's om extra aandacht te hebben voor het risico op digitale uitsluiting, aangezien 40% van de burgers mogelijk niet in staat is de eBox correct te gebruiken.
OCMW's hebben nog steeds de mogelijkheid om beslissingen op papier te bezorgen aan burgers met een individuele hulpvraag. In de informatie van de POD MI vind je meer details over hoe je dat kan organiseren.
Enkele voorbeelden uit de praktijk:
- Sommige OCMW's versturen bepaalde documenten via de eBox en andere zowel digitaal als op papier, afhankelijk van het soort document. Bijvoorbeeld: beslissingen van het BCSD die de hulpvrager zeker moet ontvangen, versturen ze vaak via beide kanalen.
- Andere OCMW's peilen bij hun cliënten naar de behoefte aan papieren documenten of maken daar zelf een inschatting van.
- Sommige OCMW's investeren (extra) tijd en middelen in het informeren van hun cliënten over het gebruik van de eBox, zodat deze sneller digitaal kunnen schakelen en papieren documenten in de toekomst misschien niet meer nodig zijn.