Auteur: Ward Van Hal
Gepubliceerd op: 12-07-2023
Eind juni 2023 nam het Vlaams parlement een ontwerp van decreet aan dat een sterker juridisch kader wil creëren voor de digitalisering van de dienstverlening door Vlaamse instanties, waaronder ook de lokale besturen vallen. Het doel is om verder te digitaliseren in de dienstverlening, met toepassing van de regelgeving die de bescherming van persoonsgegevens garandeert.
Comité vermindert administratieve lasten op vlak van gegevensbescherming
De VVSG ziet veel goede elementen in het decreet. Zeker de oprichting van een Vlaams comité voor de mededeling van persoonsgegevens is welgekomen. Met de komst van het comité kunnen we de veelheid aan protocollen met Vlaamse entiteiten sterk terugschroeven door één machtiging vanuit het comité. Hiermee verminderen we de administratieve lasten voor de lokale besturen en kunnen we meer snelheid nemen in digitaliseringstrajecten. De VVSG is al langer vragende partij voor de oprichting van zo'n comité (zie VVSG-standpunt gegevensbescherming uit 2022). Ook de ambitie om verder werk te maken van een aantal basisregisters zoals het verenigingsregister vinden we positief.
Enkele aandachtspunten
Verder detecteren we nog enkele aandachtspunten. Zo roepen we de Vlaamse overheid op om de lokale besturen voldoende te ondersteunen bij de implementatie van het verenigingsregister. We hopen i.h.k.v. de registers rond rekeningnummers en contacten ook op een goede samenwerking met het federale niveau. Burgers maken immers geen onderscheid tussen Vlaamse of federale dienstverlening. Verder roepen we de Vlaamse overheid op om niet uitsluitend te focussen op digitale dienstverlening. Er is nood aan een algemener kader rond essentiële dienstverlening dat garanties biedt rond kwaliteit en toegankelijkheid zowel online als fysiek.