Auteur:

Gepubliceerd op: 11-09-2024

Is jouw lokaal bestuur actief bezig met data-analyse en zet je ongeveer één voltijdse medewerker in om dat te ondersteunen? Dan horen we graag van je!
 

Samen inzichten delen en samenwerken

Onlangs wisselden enkele medewerkers van Deinze, Grimbergen en Halle van gedachten over data-analyse binnen lokale besturen. Nu zijn we op zoek naar andere gemeenten die ook werk maken van data-analyse en willen deelnemen aan deze uitwisseling. Door inzichten, methoden en goede praktijken te delen, boeken we samen sneller en efficiënter resultaten. Onder meer door data in te zetten als waardevolle bron voor het ondersteunen en optimaliseren van het lokale beleid.
 

Waarom meedoen?

We werken vaak met dezelfde datasets, software en volgen vergelijkbare indicatoren. Door samen te werken leren we van elkaar over thema’s zoals:

  • Het maken van visuals en dashboards (vooral met PowerBI)
  • Het opzetten en beheren van ETL-processen
  • Het ontwikkelen en implementeren van datagovernance en -beleid
  • Het documenteren van data-analyseprojecten
  • Samen betere toegang krijgen tot databanken van softwareleveranciers
     

Hoe?

De uitwisseling vindt vooral online plaats via Teams. Af en toe zullen we fysieke bijeenkomsten of workshops organiseren om specifieke thema’s uit te diepen.
 

Voor wie?

We zoeken gemeenten die qua grootte en capaciteit tussen kleine gemeenten en centrumsteden in vallen. Gemeenten zonder specifieke capaciteit voor data-analyse zijn minder geschikt voor deze uitwisseling. 
Heeft jouw bestuur een team dat zich inzet voor data-analyse en geloof je in de kracht van samenwerking? Dan ben je van harte welkom!
 

Heb je interesse of ken je gemeenten die passen binnen dit profiel? 

Meld je dan aan via Dorothee De Ganck.

De initiatiefnemers van dit traject zijn: Ward Kerckhof (Halle), Alex Van Durme (Grimbergen) en Jonathan Zenner (Deinze)

Dorothee De Ganck