Dossier

Gepubliceerd op: 02-04-2019

Door een wijziging aan het Besluit over het Vlaamse zorgkrediet kan een aanvraag voor zorgkrediet vanaf januari in principe enkel nog digitaal. Het departement Werk en Sociale Economie (WSE) stelt daarvoor een elektronisch aanvraagformulier ter beschikking.

Hoe een aanvraag doen via het WSE-loket?

  • Surf naar https://www.werk.be/online-diensten/vlaams-zorgkrediet.
  • De werkgever start de aanvraag op door aan te melden met de eID (of een andere identificatiemethode) en een aantal gegevens over de werkgever, werknemer en onderbreking in te vullen.
  • Na verzending ontvangt de werkgever een bevestiging en wordt er automatisch een e-mail naar het personeelslid gestuurd met een link om zijn dossier te vervolledigen (let op: deze kan bij je spam terechtkomen). Indien je de mail niet terugvindt, kan je ook gewoon via de website naar het WSE-loket gaan:https://www.werk.be/online-diensten/vlaams-zorgkrediet .
  • Het personeelslid meldt aan met de eID (of een andere identificatiemethode) en vult een aantal gegevens aan (motief, eventuele zelfstandige activiteit, rekeningnummer,…).
  • Na verzending krijgt het personeelslid een ontvangstbevestiging.
  • Het departement WSE verwerkt dit dossier en stuurt zowel de werkgever als het personeelslid een beslissingsbrief.
  • Via het WSE-loket kan je de status van je dossier opvolgen en documenten (beslissingsbrief, fiscaal attest) downloaden.

 

Wat te doen bij problemen?

Lukt het online invullen niet? Contacteer dan de Vlaamse infolijn op het gratis nummer 1700.

Wanneer het voor een medewerker onmogelijk is om een elektronische aanvraag te doen, neemt de medewerker of de werkgever contact op met het departement WSE. Het departement zal dan in overleg met de medewerker of zijn werkgever een passende oplossing zoeken.