herinrichting Evence Coppéelaan
Algemeen
Genk
(Deel)mobiliteit
Adaptatie
Genk
Evance Coppélaan Genk
De Evence Coppéelaan was een overmaatse en volledig op de wagen ingerichte gewestweg, met 2x2 rijvakken, aanliggend fietspad en langsparkeren. Met dit project maakt deze brede, verharde autoweg plaats voor een groene verbinding tussen stadscentrum en C-mine. Het nieuwe profiel zorgt ervoor dat meer ruimte vrijkomt voor fietsers, voetgangers en water- en groenvoorzieningen.
Omschrijving
Wat is er gebeurd?
Het doorgaand gemotoriseerd verkeer werd samengebracht aan de oostzijde in 2x1 rijstrook. Plaatselijk verkeer voor ontsluiting percelen wordt waar nodig langs ventwegen geleid. Parkeren wordt gebundeld in enkele compacte parkeereilanden. Dat geeft ruimte aan een groen lint met aangenaam en veilig voet- en fietspad. Bij belangrijke plekken werden pleinen (zgn. platformen) voorzien (overgang natuurzone Stiemervallei, school en WZC) ifv beleving en betere oversteekbaarheid. De werken waren ook gekoppeld aan de aanleg van gescheiden riolering, met maximale infiltratie van regenwater.
Daarnaast werd ook een ruimtelijk kader uitgewerkt om de gewenste private ontwikkelingen langs de straat te sturen. De keuze is om op die locatie niet (meer) in te zetten op grootschalige winkels, wel vooral wonen.
Waarom is het gebeurd?
Het project past oa in een aantal andere investeringen om de status van Genk als groenste centrumstad te versterken. Het zorgt voor een veel aangenamer omgeving om te wonen, een veiliger schoolomgeving en stimuleert fiets- in plaats van autoverplaatsingen. Kortom een kwalitatieve verbinding tussen het stadcentrum en de cultuursite C-Mine. Wat vandaag realiteit is, begon 10 jaar geleden met een open oproep (procedure van de Vlaams Bouwmeester).
Werd de beoogde output gerealiseerd?
Met het project werd +/-7.500 m2 netto onthard. Van de +/-26.300 m² die opgebroken werd werd +/-4.500m² heraangelegd in waterdoorlatend of waterpasserend materiaal (vb. grasbetontegels), er werd een gecombineerd voet- en fietspad gerealiseerd van +/-1,2 km, een 160-tal bomen werden aangeplant en langsheen het traject werden voor hemelwater talrijke buffer- en infiltratiemogelijkheden aangelegd.
Extra informatie
Met Vlaamse subsidies (60%)
Met eigen middelen (20%)
Geleerde lessen
Uitdagingen
- Financiering van het project door het samenbrengen van verschillende middelen en partijen
- Werstand bij de bewoners rond oa het wegvallen van parkeerplaatsen overwinnen (ter hoogte van de woonclusters zijn daarom parkeerhavens voorzien)
- Technische complexiteit: voorzien van voldoende ruimte voor water (en groen) rekening houdend met de talrijke aanwezigheid van nutsvoorzieningen in de ondergrond;
Succesfactoren
- De heraanleg betekent ook een opwaardering van de eigendommen van de omwonenden
Tips voor andere gemeenten
- Er werd een aftrap georganiseerd op autoloze zondag, met een tijdelijke inrichting. Zo konden de bewoners al eens kennismaken de meerwaarde van een autoluwe en groenere omgeving.
Contact
maarten.tavernier@vvsg.be
0471/886963
E-mailadres: evert.jadoul@genk.be
Telefoonnummer: 089 65 46 35