Het lokaal bestuur als regisseur
- Samenwerking tussen de reguliere en de sociale economie stimuleren met het oog op doorstroom.
- Een goed onderbouwd lokaal werkgelegenheidsbeleid uitbouwen, dat vertrekt vanuit de noden van de werkzoekenden of de mensen in een precaire situatie.
- Sensibiliseren en informeren inzake werkgelegenheidskansen.
- Mensen in een kwetsbare leefsituatie ondersteunen op vlak van mobiliteit, kinderopvang, kosteloze loopbaanbegeleiding, schuldbemiddeling,...
- Sociale netwerken in buurten en wijken tot stand te brengen in relatie tot buurtgerichte zorg.
- Inclusieve ondernemers ondersteunen en faciliteren door hen in contact te brengen met organisaties die hen daarbij kunnen helpen om het inclusief ondernemen in het personeelsbeleid te operationaliseren.
- Een activerende rol opnemen voor mensen met een leefloon of andere tegemoetkoming.
- De sociale economie promoten, het aanbod bekend maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen promoten en ondersteunen, zowel binnen de sociale economie als in de reguliere sector.
Het lokaal bestuur als klant
Het lokaal bestuur kan sociale clausules inbouwen in de overheidsopdrachten die ze uitschrijft.
De wet op de overheidsopdrachten laat ook toe enkel de sociale economie te betrekken bij het aankoopbeleid en er voor bepaalde taken en opdrachten een beroep op te doen. Met het principe van sociale voorkeur behoudt het lokaal bestuur bepaalde leveringen en diensten voor aan ondernemingen uit de sociale economie. Dit betekent dat alle andere reguliere ondernemingen en organisaties worden uitgesloten van mededinging naar de opdracht.
Ook voor opdrachten die het lokaal bestuur niet voorbehoudt voor de sociale economie, kan het lokaal bestuur gebruik maken van de diensten van de sociale economie. Daartoe zal het in het voorwerp van de opdracht de realisatie van sociale doelstellingen opnemen waarvoor de sociale economie en kwetsbare doelgroepen in aanmerking komen.
Het lokaal bestuur als actor
Het stelsel Tijdelijke Werkervaring (TWE) werd op 1 januari 2017 ingevoerd, waarbij de belangrijkste tewerkstellingsmaatregel bij de OCMW's, artikel 60§7, in dit stelsel werd geïntegreerd. Deze maatregel zorgt ervoor dat mensen nadien terug voldoen aan de voorwaarden op de arbeidsmarkt om een uitkering te genieten, in afwachting van een nieuwe tewerkstelling.
Het stelsel wijk-werken, ter vervanging van de vroegere Plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen (PWA), houdt in dat werkzoekenden/ leefloners die gedomicilieerd zijn in Vlaanderen, klusjes kunnen uitvoeren. Voor sommigen onder hen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt is deeltijds werk niet onmiddellijk haalbaar. Het nieuwe wijk-werken biedt hen de kans om enkele uren per week werkervaring op te doen in een heel toegankelijke werkomgeving dicht bij huis. Wijk-werken is bedoeld als opstap naar werk.
Lokale besturen staan in voor de organisatie van het wijk-werken (met uitzondering van enkele gemeenten, waar de VDAB het wijk-werken organiseert) en het aanvullen/wijzigen van de activiteitenlijst met (nieuwe) maatschappelijke taken die inspelen op lokale noden. Anderzijds kunnen de OCMW’s de eigen cliënten, voor wie wijk-werken een oplossing kan zijn, toeleiden naar dit systeem en hen verder in hun traject ook blijven opvolgen.
Het lokaal bestuur als werkgever
Het lokaal bestuur kan zelf mensen met een kwetsbaarheid en/ of in een maatschappelijk kwetsbare leefsituatie tewerkstellen en/ of vrijwilligers inschakelen, gebruik maken van begeleid werk, enz. zodat de eigen tewerkstelling een afspiegeling is van de samenleving.
Hierbij kan het lokaal bestuur instrumenten inzetten zoals loopbaanbegeleiding, jobcrafting, jobcarving, jobcoaching en innovatieve arbeidsorganisatie teneinde een werkcontext aan te bieden die uitval maximaal reduceert.
Het lokaal bestuur kan zich hierin laten begeleiden door gespecialiseerde dienstverleners zoals Emino.