Op basis van een kort interactief verteltheater worden sinds 2013 lokaal weerbaarheidsdialogen georganiseerd voor leerlingen van de 2de en 3de graad secundair onderwijs. Door de grote vraag vanuit het basisonderwijs (5de en 6de leerjaar) en de 1ste graad van het middelbaar, is er een aangepast concept.
Vertrekpunt is een autobiografisch verteltheater geënt op universele thema’s zoals extremisme, discriminatie, echtscheiding, burgerschap, verlies van familie of vrienden … Gevolgd door creatieve workshops waarbinnen een veilige, betrouwbare wereld ontstaat die door middel van reflectieve dialoog zeer krachtig inzet op gelijkheid en verbondenheid. De deelnemers vertrekken hierbij vanuit hun eigen leefwereld en leren onder begeleiding/ondersteuning van NEI TRED vzw “identiteit”; en “kind-zijn” zeer centraal te stellen.
Of het nu leerlingen en leerkrachten zijn, jongeren en jeugdwerkers of volwassenen onder elkaar; in deze microwereld - een kleine samenleving – ligt de focus eerder op wat mensen verbindt dan zozeer onderscheidt. De methodes dragen een inspirerende, uitnodigende factor die de deelnemers op een ongeforceerde noch confronterende wijze betrekt bij de uitwisseling. Elkeen mag en kan zijn zoals hij of zij is en brengt een stuk van zijn of haar identiteit speels en creatief tot uiting. In groepsverband en individueel, met de garantie dat er een sfeer is van een veilige en vertrouwde samenhang.
De weerbaarheidsdialoog biedt een toegevoegde waarde aan elk sociaal en cultureel pedagogisch project. Het belicht en bespreekt verschillende facetten van een persoonlijkheid die in bepaalde omstandigheden nauwelijks of niet (voldoende) onder de aandacht vallen, in de positieve en negatieve zin.
Meer informatie kan je terugvinden op de website