Compi_Maarten_Gent2[1].JPG
Provider image

De leerkrachten/begeleiders en leerlingen/jongeren nemen deel aan de weerbaarheidsdialoog door aan de hand van een autobiografisch theaterstuk indrukken/inzichten mee te nemen naar de creatieve werkwinkels. Op een ludieke, verrassende en uitdagende manier gaan ze over tot een reflectieve dialoog over alle onderwerpen die in de voorstelling aan bod komen. Waarbij ‘identiteit’ en ‘kind-zijn’ heel centrale waarden zijn. Onder het motto ‘Voel je verbonden!’ staan de begeleiders van NEI TRED vzw garant voor een veilig, vertrouwd en leerrijk proces.

Op basis van een kort interactief verteltheater worden sinds 2013 lokaal weerbaarheidsdialogen georganiseerd voor leerlingen van de 2de en 3de graad secundair onderwijs. Door de grote vraag vanuit het basisonderwijs (5de en 6de leerjaar) en de 1ste graad van het middelbaar, is er een aangepast concept.

Vertrekpunt is een autobiografisch verteltheater geënt op universele thema’s zoals extremisme, discriminatie, echtscheiding, burgerschap, verlies van familie of vrienden … Gevolgd door creatieve workshops waarbinnen een veilige, betrouwbare wereld ontstaat die door middel van reflectieve dialoog zeer krachtig inzet op gelijkheid en verbondenheid. De deelnemers vertrekken hierbij vanuit hun eigen leefwereld en leren onder begeleiding/ondersteuning van NEI TRED vzw “identiteit”; en “kind-zijn” zeer centraal te stellen.

Of het nu leerlingen en leerkrachten zijn, jongeren en jeugdwerkers of volwassenen onder elkaar; in deze microwereld - een kleine samenleving – ligt de focus eerder op wat mensen verbindt dan zozeer onderscheidt. De methodes dragen een inspirerende, uitnodigende factor die de deelnemers op een ongeforceerde noch confronterende wijze betrekt bij de uitwisseling. Elkeen mag en kan zijn zoals hij of zij is en brengt een stuk van zijn of haar identiteit speels en creatief tot uiting. In groepsverband en individueel, met de garantie dat er een sfeer is van een veilige en vertrouwde samenhang.

De weerbaarheidsdialoog biedt een toegevoegde waarde aan elk sociaal en cultureel pedagogisch project. Het belicht en bespreekt verschillende facetten van een persoonlijkheid die in bepaalde omstandigheden nauwelijks of niet (voldoende) onder de aandacht vallen, in de positieve en negatieve zin.

Meer informatie kan je terugvinden op de website