Stel, de melder van een klacht is iemand anders dan de persoon die gediscrimineerd wordt. In welke mate wordt die melder betrokken of kan die melder betrokken worden bij de afhandeling?
Marco Van Haegenbergh: "Stel dat iemand anders het meldt is het belangrijk dat deze persoon (de melder) aangeeft of die wil betrokken worden bij het ganse traject en dan heb ik het over het traject bij een klacht over discriminatie. Dit betekent dat de melder betrokken blijft bij de bemiddeling en ook beschikbaar is voor de Geschillen Kamer. Het slachtoffer geeft hiervoor de toestemming.
Wij kijken altijd naar het belang dat de melder heeft. Je kunt ook als organisatie mee in het traject betrokken worden bijvoorbeeld wat LEVL doet, maar ook dan moet je een belang kunnen aantonen. LEVL is een organisatie die opkomt tegen racisme en discriminatie. In dit geval is het belang duidelijk aantoonbaar. Dat moet dan ook formeel In de statuten staan en dergelijke meer. Voor organisaties zoals woondiensten is het niet zo evident om dit belang te kunnen aantonen. Wel is het altijd goed om op de hoogte te blijven en betrokken te blijven, opnieuw en enkel als je over de toestemming van het slachtoffer beschikt."
In verband met toestemming geven, is hiervoor een model voor beschikbaar?
Marco Van Haegenbergh: "We hebben hiervoor wel sjablonen maar je kunt dit ook zelf eenvoudig opstellen. Het belangrijkste is dat het op formele wijze gebeurt, bijvoorbeeld kan de toestemming via e-mail worden gegeven. Dit is al voldoende."
Hoe lang is de doorlooptijd en hoe snel wordt er gereageerd op een melding?
Marco Van Haegenbergh: "Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden omdat ik er geen exacte termijn kan op kleven. Wij begrijpen dat mensen natuurlijk nood hebben aan een woning. Als er melding wordt gemaakt van mogelijke discriminatie gaat het VMRI niet focussen om deze mensen zo snel mogelijk aan een andere woning te helpen maar eerder op het discriminatie-aspect.
Wat is dan de preciese doorlooptijd? Ja, dat kan variëren van 2 weken een maand tot 6 maanden, afhankelijk van. Hoe snel is ook de reactie van de tegenpartij hè? Wij gaan eerst het totale beeld helder te krijgen.
Als dat beeld van in het begin heel snel, heel duidelijk is, pakken wij zo snel mogelijk met de tegenpartij contact op en vragen wij om samen rond de tafel te gaan zitten. En we nemen ook altijd contact met de verweerder op. Dus met de eigenaar of het immo kantoor.
Kathleen Van Den Daele: "Als we kijken naar onze eigen doorlooptijd van de dossiers waar wij mee bezig zijn, dan zien we toch tussen de aanvang en bemiddelingsgesprek er 4 maanden overgaat. Dat is echt wel afhankelijk van situatie tot situatie."
Kan aan het VMRI ook advies gevraagd worden zonder dat er effectief een klacht is neergelegd? Bijvoorbeeld wanneer vastgesteld wordt dat een procedure niet gerespecteerd wordt en dit tot eventuele discriminatie kan leiden?
Marco Van Haegenbergh: "Er zijn verschillende soorten adviezen die wij kunnen geven. Je hebt onze adviezen aan overheden zoals de Vlaamse overheid of een lokale overheid bij het opstellen van een beleidsdocument.
Wij zijn wat terughoudend om ons echt uit te spreken over een bepaalde case. Dit is de verantwoordelijkheid van de Geschillen Kamer, zij zijn de mensen die uiteindelijk moeten beslissen of er sprake is van discriminatie. Onze adviserende rol ligt eerder in handreikingen geven, informatie geven maar we gaan nooit zelf echt een oordeel formuleren."
Hoe kan LEVL lokale besturen ondersteunen?
Kathleen Van Den Daele: "We hebben sowieso een opdracht vanuit Vlaanderen om lokale actoren te ondersteunen. We beschikken ook over handson tools die moduleerbaar zijn en dus veelzijdig inzetbaar. Per case zijn we bereid om hierover mee na te denken en in gesprek te gaan.
LEVL is ook erkend dienstverlener voor het uitvoeren van correspondentie testen voor lokale besturen. Daarnaast doen we ook de begeleiding en ondersteuning bij het maken van een actieplan."
Zijn makelaars bereid om deel te nemen aan vormingen om discriminatie te voorkomen?
Zoë Thielemans: "Met de stad Antwerpen, hebben we inderdaad een samenwerking lopen met het Beroepsinstituut voor Vastgoedmakelaars (BV). Zij geven fysieke vormingen maar hebben ook e-learning modules.
Alleen erkende vastgoedmakelaars en hun medewerkers kunnen bij het BV terecht. Het e-learning module is wel een open module: vastgoedmakelaars, verhuurders en studenten kunnen deze volgen en dit over gans Vlaanderen."