Keynote: Betaalbaar wonen door de ogen van topeconoom Paul De Grauwe
1.1 Naar een sterke woonmaatschappij!
Het sociaal woonbeleid is in volle transitie: de woonmaatschappijen staan in de steigers. Sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen versmelten tot een woonmaatschappij waarin de lokale besturen een grote rol kunnen opnemen. Je krijgt meer inzicht in de inspirerende lokale cases van Mechelen en de Kempen.
Presentatie
1.1 Naar een betaalbare woonmaatschappij .pdf
1.2 De bouwshift onderbouwd
Wonen op de juiste locaties levert een belangrijke bijdrage aan het halen van de klimaatdoelstellingen en het verhogen van de levenskwaliteit. Maar waar liggen die goed gelegen bouwgronden en welke plekken kunnen verdicht worden omdat ze kernversterkend zijn? En hoe omvangrijk is het zonevreemd gebruik van de open ruimte? In deze sessie lichten we de resultaten van diverse onderzoeken toe.
Presentatie
1.2 De bouwshift onderbouwd.pdf
1.3 Lessons learned van de daklozentellingen: op de snijlijn van wonen en welzijn
1.4 Lokale besturen, een rol in betaalbaar wonen?
2.1 Regionaal woonbeleid, een vloek of een zegen?
Wat is de meerwaarde van een regionaal woonbeleid voor lokale besturen? Het intergemeentelijk samenwerken en de woonmaatschappij zijn weliswaar een aanzet tot meer regionaal beleid, maar vandaag kennen we geen omvattend bovenlokaal woonbeleidsniveau. Nochtans stopt woonbeleid niet aan de gemeentegrens.
Presentatie
2.1 Regionaal woonbeleid, vloek of zegen - Suzanne Bastings, beleidsadviseur wonen gemeente Venlo en Regionaal coördinator woonbeleid Noord-Limburg
2.2 Handvatten voor collectieve renovatie van appartementen en wijken
2.3 Gelijke kansen op de woninghuurmarkt
2.4 Betaalbaar wonen in Knokke-Heist
Knokke-Heist kreeg onlangs de twijfelachtige eer toebedeeld om de duurste vastgoedgemeente te zijn van Vlaanderen, zowel qua grondprijzen als mediaanprijs voor een woning. Jonge gezinnen dreigen daardoor meer en meer uit te wijken naar naburige gemeenten, wat – gecombineerd met de vergrijzing – een grote impact heeft op de leefbaarheid van de gemeente. Maar, hoe ga je daar nu als lokaal bestuur mee om?
Presentatie
2.4 Betaalbaar wonen in Knokke-Heist.pdf
3.1 Help, een woningramp!
“Appartementsgebouw brandt uit”, “Gasontploffing vernielt verschillende woningen”, “Woningen geruïneerd door wateroverlast”. Het zijn krantenkoppen die we liever niet lezen. Telkens rijst dan de vraag hoe dergelijke ramp kon vermeden worden? Soms wordt ook in de richting van de gemeente gekeken. Hebben lokale besturen of de burgemeester een verantwoordelijkheid en een bevoegdheid op te nemen om dergelijke trieste gebeurtenissen te vermijden?
Presentatie
3.1. Help een woningramp!.pdf
3.2 Bovenlokale ondersteuning en ontzorging om de renovatiegolf aan te gaan
3.3 Hoe voorkomen OCMW’s uithuiszettingen?
Uithuiszettingen blijven een groot probleem: jaarlijks dreigen meer dan 10 000 gezinnen hun woning te verliezen. Gemeenten en OCMW’s kunnen echter een belangrijke rol spelen in het voorkomen van uithuiszettingen en OCMW’s hebben bovendien ook een wettelijke opdracht om dit te voorkomen.
Presentatie
3.3 Hoe voorkomen OCMW’s uithuiszettingen.pdf
3.4 Al je vragen over coöperatief wonen beantwoord (cera)
4.1 Erfgoed als kans voor nieuwe woonvormen
Elke gemeente heeft wel één of meerdere gebouwen met een zekere erfgoedwaarde. Deze gebouwen zinvol gebruiken is een belangrijke uitdaging voor lokale besturen. Op het vlak van wonen kan de herbestemming van een kasteeldomein, een groot klooster, een vierkantshoeve of een begijnhof vaak leiden tot de keuze voor nieuwe woonvormen. Het is geen evidentie om het grote gebouw of het domein te ‘verkavelen’ in meerdere eigendommen en een creatieve aanpak is dan ook aangewezen.
Presentatie
4.1 Erfgoed als kans voor nieuwe woonvormen.pdf
4.2 Dé renovatieuitdaging: innovatieve en inclusieve financieringsoplossingen voor iedereen
4.3 Verhuurders als volwaardige partners in het woonbeleid
Gent heeft een grote huurmarkt: ongeveer 50% van alle huishoudens in Gent huurt een woning op de private woonmarkt. Dat betekent dat verhuurders heel wat kunnen betekenen in het verhogen van de woonkwaliteit in de Gentse huurwoningen. De Stad Gent biedt daarom sinds 1 juni een aanvullende dienstverlening aan de particuliere verhuurder onder de vorm van een centraal aanspreekpunt, het Verhuurderspunt.
Presentatie
4.3 Verhuurders als volwaardige partners in het woonbeleid.pdf
4.4 Het nieuwe eengemaakte toewijzingsmodel voor sociale huurwoningen
Vandaag wijzen de sociale verhuurkantoren en de sociale huisvestingsmaatschappijen elk op een verschillende manier een sociale huurwoning toe. Met de komst van de woonmaatschappijen verandert dit: de sociale huurder zal een woning toegewezen krijgen via een ééngemaakt systeem. Dit betekent dus een grote wijziging, zowel voor de kandidaat huurder, alsook voor het lokale bestuur.
Presentatie
4.4 Het nieuwe eengemaakte toewijzingsmodel voor sociale huurwoningen.pdf