Aanpak en resultaten
Zowel kinderen, als ouders als verschillende organisatoren van buitenschoolse opvang werden bevraagd. Hiervoor gebruikten ze verschillende methodieken (digitale bevraging, focusgroep, interviews, kindpakketten, enzovoort). Uit die bevragingen kwamen heel wat inzichten over wat er al goed liep, maar ook waar er nog verbeterpunten waren in het buitenschoolse opvangaanbod. Ze leerden ook welke dingen ouders, kinderen en organisatoren belangrijk vinden.
Uit die bevragingen haalden ze een tiental bouwstenen, waarvan er drie echt de kern vormen van hoe buitenschoolse opvang eruit zou moeten zien. Dat zijn ten eerste het belang van de lokale inbedding van het buitenschoolse opvangaanbod. Ten tweede het belang van vertrouwde gezichten in de opvang. En ten derde het inzetten op een aanbod van proevertjes, zodat kinderen op een laagdrempelige manier kunnen kennismaken met verschillende soorten activiteiten.
In overleg met verschillende betrokken partners (ouders, scholen, academies, enz.) ontwikkelden ze op basis van die bouwstenen en de inzichten verworven doorheen het traject zes proeftuinen. Uit die zes proeftuinen werden daarna twee proeftuinen gecreëerd om effectief mee aan de slag te gaan. Een aantal elementen kwamen namelijk in meerdere proeftuinen terug.
Elke proeftuin kreeg een ‘ploegske’ toegewezen dat de proeftuinen verder uitwerkt en uitrolt. De ‘ploegskes’ krijgen daarbij ondersteuning van de BOA-regisseur van Harelbeke en van een externe begeleider die werkt in opdracht van het lokale bestuur. Het is de bedoeling dat de proeftuinen kunnen starten in na de herfstvakantie van 2023. De inzichten vanuit de proeftuinen willen ze gebruiken om in de toekomst het Harelbeekse BOA-beleid verder vorm te geven.
Proeftuin ‘Stasegem United’
De proeftuin ‘Stasegem United’ is gebaseerd op een netoverschrijdende samenwerking tussen twee scholen in Stasegem, een gehucht van Harelbeke. Het is de bedoeling op woensdagnamiddag opvang te organiseren. De opvang is er voor kleuters en lagere schoolkinderen. In de opvang voorzien ze een aanbod van proevertjes om kinderen te laten kennismaken met nieuwe activiteiten. Er zal ook ruimte zijn voor rust en avontuur. Het is de bedoeling om voor de opvanglocatie af te wisselen tussen de twee scholen. De opvang wordt verzorgd door zowel de begeleiders die nu al instaan voor de opvang, als door animatoren van de speelpleinwerking.
Proeftuin ‘de HOPclub’
De proeftuin ‘de HOPclub’ vertrekt vanuit een carrousel aanbod voor kinderen van de derde kleuterklas tot en met het derde leerjaar. Tussen de herfst- en de kerstvakantie van 2023 staan er zeven activiteiten op het menu. Vrije basisschool Sint-Rita en vzw De Kleine Ark, een kleuteropvang met kwaliteitslabel, tekenen in op het aanbod. Bij de samenstelling van het aanbod houden ze rekening met de inzet van vrijwilligers en hun talenten. Het aanbod sluit op die manier aan bij de ruimere (zorgzame) buurtwerking in Zandberg, waar de school gelegen is, en de werking van het oudercomité en de jeugdbeweging.
Met deze proeftuin wil men het aanbod naar de school brengen. Zo kunnen kinderen hun talenten en interesses ontdekken. Kinderen die anders niet kunnen deelnemen aan bepaalde activiteiten omdat ze in de opvang zijn, krijgen zo ook de kans om deel te nemen. Bedoeling is ook dat begeleiders zich ondersteund voelen door de activiteiten. Zo krijgen zij meer ruimte om kwalitatieve opvang aan te bieden.
Succesfactoren
- BOA in Harelbeke is een traject met veel engagement en goesting van verschillende partners.
- Zet in op het creëren van een ruim draagvlak. Trek externe partners (bv. vanuit onderwijs, buitenschoolse opvang) van het begin mee in bad door hen op te nemen in de stuurgroep.
- Als je proevertjes aanbiedt, is het belangrijk dat er ook een vervolgaanbod is. Zo kunnen kinderen doorstromen naar het reguliere activiteitenaanbod.
Knelpunten en uitdagingen
- De multifunctionele inzetbaarheid van schoolinfrastructuur is niet altijd evident. Er zijn soms praktische bezwaren die in de weg staan. Niet elk schoolgebouw laat dit gemakkelijk toe.
- Er rijzen veel vragen over de regelgeving tijdens de praktische voorbereidingen. Bijvoorbeeld mag een andere begeleider, die niet op dezelfde manier geschoold is als de begeleiders uit de kleuteropvang met kwaliteitslabel, deze kinderen tijdens een activiteit begeleiden? Idem voor de regelgeving betreffende het aantal kinderen per begeleider.
- Het vinden van begeleiders voor activiteiten, professioneel of vrijwillig, is steeds een uitdaging. Zeker omdat de schoolbel op verschillende momenten rinkelt in Harelbeke. Bepaalde schoolbellen rinkelen al om 15.30 uur, andere dan weer om 16.00 uur.
Meer weten?
- Karolien Deschildre, BOA-regisseur Harelbeke, karolien.deschildre@harelbeke.be
- Lees meer over het BOA-traject van gemeente Harelbeke op hun website.