In werf 3 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact zitten doelstellingen rond koolstofvrije deelmobiliteit, laadinfrastructuur en fietspaden. Om jullie als lokaal bestuur te inspireren focusten we tijdens de Klimaatdag ook op deze werf. 

Daarnaast gaf Provincie in Cijfers ook een sessie over het gebruik van hun tool. 

A.5 Provincie in Cijfers geeft je inzicht in jouw klimaatbeleid

Via provincies.incijfers.be kan je snel cijfers opzoeken en kant-en-klare rapporten vinden van jouw gemeente. Tijdens deze sessie kregen de deelnemers inzicht in de recentste cijfers rond klimaat en energie (mitigatie), zoals CO2-uitstoot en het energieverbruik per sector, renovatiepremies … De gemeente kreeg inzicht in de maatregelen die het meeste effect hebben en waar extra acties nodig zijn. Via kaarten en grafieken vergelijkt Provincie in Cijfers jouw gemeente met andere gemeenten of met de gemiddelden voor Vlaanderen.

B.12 Hoe kunnen auto- en fietsparkeernormen bijdragen aan een toekomstgericht mobiliteitsbeleid?

Fietsberaad Vlaanderen heeft samen met Dirk Lauwers parkeernormen voor fiets en auto ontwikkeld aan woningen en verkeersaantrekkende voorzieningen zoals supermarkten, kantoren en sportvelden. We werken met minimale eisen voor het aantal fietsstallingen en maximum eisen voor het aantal parkeerplaatsen. Deze mobiliteitsnormen kunnen de gemeenten bij projectaanvragen hanteren als vertrek- en referentiewaarden om op maat van het project in kwestie mobiliteitseisen op te leggen.

Dankzij een slimme parkeermanagementbenadering van meervoudig ruimtegebruik slaagt de stad Sint-Niklaas erin om parkeerruimte op straat vrij te maken voor meer leefkwaliteit.

C.19 Aan de slag met deelwagens in je gemeente

In werf 3 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) engageert de gemeente zich tot één "toegangspunt" voor een (koolstofvrij) deelsysteem per 1.000 inwoners. Op welke manier kan je als gemeente aan de slag om dit te realiseren? Jeffrey Matthijs van autodelen.net schetste de basis van autodelen. Dit werd aangevuld met praktijkverhalen vanuit gemeenten en gebruikers.

D.26 Waar en hoe plaatsen we laadpalen (semi)publiek?

De elektrische wagens komen meer en meer in het straatbeeld, maar deze moeten ook ergens kunnen opgeladen worden. Naast het laden dat vooral op het werk en thuis gebeurt, is er ook noodzaak aan (semi)publieke oplaadcapaciteit. Maar waar plaatsen we die palen nu het best en hoe gaan we te werk om deze daar te krijgen en hoe passen we deze best in in het energiesysteem? Hoe realiseren we de uitrol van snelladers op industrieterreinen. Praktische overwegingen en concrete invulling in deze sessie samen met MOW en mensen uit de lokale praktijk.