Categorie
Taalbeleid
Doelen
- De meerwaarde van de kennis van het Nederlands promoten.
- Sensibiliseren rond de rijkdom van meertaligheid.
- Taalverwerving via vrije tijdsinitiatieven.
- Oefenkansen aanbieden.
- Ouders van anderstalige kinderen ondersteunen en betrekken bij verschillende aspecten van de leefwereld van hun kinderen (vrije tijd, onderwijs,...).
- Stimuleren van leesplezier en het gebruik van taal.
Doelgroep
- Anderstalige nieuwkomers.
- Laaggeletterden
Beschrijving
Onder taalpromotie vallen projecten, praktijken en initiatieven die er op inzetten om mensen warm te maken voor de Nederlandse taal.
Succesfactoren
- Het creëren van laagdrempelige randvoorwaarden: een goede bereikbaarheid, ongedwongen sfeer, vrije toegang, ruime openingsuren,...
- Leren uit goede praktijken van andere lokale besturen.
Uitdagingen
- Het bijelkaar brengen van mensen met en zonder migratieachtergrond
- Deelname aan activiteiten die plaatsvinden buiten klasverband of 's avonds.
- Het betrekken van verschillende minder goed bereikbare groepen.
Deze praktijk in
Beersel, Asse, Grimbergen:
- Taalhelden: hoe kan je op een eenvoudige manier anderstaligen in het alledaagse leven een oefenkans Nederlands geven? Je ontdekt het elke donderdag in Taalhelden. Een programma vol taaltips & -tricks.
Heusden-Zolder:
- Talen Troef: een gemeentelijke, jaarlijkse campagne die loopt vanaf de Dag van de Moedertaal (februari) tot +/- mei/juni. Ze doen dit door een groot aantal initiatieven te bundelen in de campagne. De gemeente zorgt voor campagnemateriaal, ondersteunt promotie en toeleiding door een goede coördinatie en samenwerking met de betrokken partners.
- Contact: natasia.maj@heusden-zolder.be
Koksijde
Kortrijk
Maasmechelen
- MM Vertellingen Junior: Met het project MM Vertellingen Junior wenst de gemeente Maasmechelen kinderen tussen 4 en 8 jaar en hun ouders te betrekken bij het verhaal rond taal
- Op reis met taal: Op reis met taal is een taalproject voor vijfjarige kleuters en hun ouders. Het project wil enerzijds, via boeken, de schooltaal introduceren in het gezin. Anderzijds wil het de ouders motiveren om thuis, in het Nederlands of in de eigen moedertaal, spelactiviteiten te doen met de kinderen (knutselen, gezelschapsspellen enz.).
Roeselare:
- Taalkriebel: De taalkriebels voor kleuters zijn individuele taalactiviteiten voor schoolgaande kleuters. De kleuters worden toegeleid door zorgcoördinatoren of brugfiguren. - Vrijwilligers of studenten gaan in een cyclus van 7 tot 8 opeenvolgende weken aan huis, met spel- en vertelpakketten. Ze begeleiden gedurende een uur een activiteit thuis bij de kleuters en leren op die manier het volledige gezin kennen.
- Taalatelier: De groep wordt gesplitst in enerzijds een groep van 3de kleuter tot en met het 3de leerjaar (taalprikkel), anderzijds 4de tem 6de leerjaar (taalatelier - overkoepelende term) . Het gaat over een cyclus van 7 weken op woensdagnamiddagen, telkens in een andere wijk in Roeselare
- Jongste groep: talige spelactiviteiten, begeleid door leerkrachten, gericht op taalstimulering en sociale ontwikkeling door interactie.
- Groep van 4de tem 6de leerjaar: talige activiteiten, begeleid door jongerenwerkers, gericht op het leren kennen van het vrijetijdsaanbod in hun wijk/in de stad en op sociale interactie en ontwikkeling.
Elk trimester start het taalatelier op een andere locatie in de stad (een school). - Intensieve samenwerking met de betrokken scholen én met de vrijetijdspartners (jeugdbewegingen, sportvereniging, ...) uit de betrokken wijk.
Taalpunten Vlaanderen: De Taalpunten Nederlands ondersteunen nieuwkomers, anderstalige en laaggeletterde volwassenen. Je vindt er gratis materialen om Nederlands te leren. Meer dan 135 bibliotheken maken intussen deel uit van het netwerk van Taalpunten Nederlands in Vlaanderen.
Beleidsdomeinen
Staat jouw praktijk nog niet in de databank? Vul dan deze fiche in.
Deze databank bouwen we samen met jullie! Wil je een wijziging, foto, update of opmerking doorgeven? Mail samenleven@vvsg.be.