Dendermonde.jpeg
Provider image

In Dendermonde krijgen de begeleiders van de buitenschoolse opvang en verschillende interne en externe vrijetijdsactoren meer info over het decreet BOA. Tijdens de overgangsperiode zetten ze diverse proefprojecten op en informeren ze inwoners en partners.

Aanpak en resultaten

In de stad Dendermonde neemt een interne projectgroep de trekkersrol op om het BOA-decreet vorm te geven. Die groep bestaat uit medewerkers van de jeugddienst, sportdienst, Huis van het Kind, flankerend onderwijs, buitenschoolse opvang, het cultuurhuis en de BOA-regisseur. De verschillende diensten worden meegenomen in de inhoud en de doelstellingen van het decreet. Samen vertalen ze het BOA-decreet vertaalt op maat van de stad. 2024 en 2025 zijn jaren van leren en experimenteren. Het doel? Komen tot onderbouwde scenario’s om eind 2025 een degelijke visie vast te leggen.

Vandaag werken ze in Dendermonde vooral samen met een mix van gekende en nieuwe partners in zorgvuldig gekozen proeftuinen. Met de proeftuinen hopen ze verschillende partners te sensibiliseren en te motiveren om de uitdagingen van het decreet aan te gaan. Zo kunnen ze samen een interessant aanbod aan opvang en activiteiten ontwikkelen.

Met een omgevingsanalyse brengen ze het huidig aanbod en de noden in kaart. Ze vragen gericht cijfers op van de interne en externe partners. Die vergelijken ze met informatie van 2020 over de noden van de gezinnen in Dendermonde en wat gezinnen vinden van het aanbod dat ze vandaag gebruiken.

In de overgangsperiode tot 2026 werken ze met proefprojecten en breiden ze het aanbod uit. In 2020 lanceerde ze de eerste proefprojecten. Met het project speelvirus on tour introduceren we de boa-mindset in de eigen locaties van de buitenschoolse opvang. Toch is het streefdoel om bijvoorbeeld kinderen vanaf het tweede leerjaar van verschillende scholen ook bewegingslessen te geven in de turnzaal, de refter en de speelplaats van één van de scholen. Ook de STEM-expedities van de provincie Oost-Vlaanderen zijn een dankbare leerkans. Verder is er een experiment met het cultuurhuis. De bestaande programmatie binnen cultuureducatie in de vrije tijd verschuiven ze naar dinsdagen of donderdagen, om zo de impact op buitenschoolse Opvang en de opvangwensen van gezinnen te bekijken.

Sterktes en succesfactoren

  • Het huidige aanbod van de stad is laagdrempelig. Gezinnen vinden vlot hun weg naar de opvang en activiteiten. Met de projectgroep streven ze ernaar het aanbod nog toegankelijker te maken voor alle gezinnen.

  • Ze starten proefprojecten om het aanbod uit te breiden vanuit een samenwerking tussen verschillende partners.

  • Bij de proefprojecten horen specifieke leerdoelen en bevragingen die focussen op de noden, de verwachtingen en de beperkingen.

Knelpunten en uitdagingen

  • Tewerkstelling van kinderbegeleiders, inzetten op combi-jobs.

  • Samenwerking opstarten met externe partners: de partners bereiken, informeren en warm maken om samen te werken. 

  • De uitwerking van het financiële kader voor kleuteropvang met kwaliteitslabel binnen de hertekening van het opvanglandschap in Dendermonde

  • Opzet en organisatie van het lokaal samenwerkingsverband, de zoektocht naar de rol van het lokaal bestuur en de rol van de partners.

  • Inzetten op gedeeld gebruik van infrastructuur.

  • Een heldere ontsluiting van het aanbod en een concreet overzicht bieden van de verschillende activiteiten met symbolen en kleuren. Dit verduidelijkt voor gezinnen welke organisatie of activiteit waar gevestigd is, hoeveel beschikbare plaatsen er zijn en voor welke doelgroep de activiteit is.

Meer weten?