Lokale besturen, inwoners en bedrijven van Rivierenland uitten al bezorgdheden over vrachtwagenparkeren. Het parkeren van vrachtwagens leidt immers op vele plaatsen tot hinder, ergernis en zelfs tot onveilige situaties. De referentieregio wil de uitdaging aangaan en  

  • maakte een inventarisatie maken van potentiële locaties voor vrachtwagenparkeren 
  • deed een behoeftenbevraging en marktonderzoek  
  • en goot de mogelijkheden tot beheer en financiering in een plan

Het doorbraaktraject doorliep volgende fasen:  

  • Analyse van de regio (deskresearch en stakeholdersanalyse);  
  • Behoeftenbevraging en locatieonderzoek (via werktafels);  
  • Marktonderzoek;  
  • Vormgeven van patnerschappen. 

In een volgende fase zijn de keuze van de locatie en keuze van het financieringsmodel voorzien. Dan kan de concrete realisatie van een vrachtwagenparking volgen. 

Bijzondere aandacht wordt besteed aan het betrekken van stakeholders. Zij worden niet enkel geïnformeerd maar actief betrokken om te komen tot gedragen oplossingen. 

Rivierenland kon bij de uitvoering van het project ook rekenen op het engagement van de betrokken lokale besturen, die zowel inhoudelijk als financieel hebben bijgedragen. 

Partners

  • Lokale besturen regio Rivierenland:  
    • Burgemeesters en/of schepenen mobiliteit, ruimtelijke ordening, patrimonium, lokale economie  
    • Diensthoofden en experten mobiliteit, Omgeving, patrimonium, lokale economie.  
  • Vervoerregio Mechelen  
  • Agentschap Wegen en Verkeer  
  • Departement Mobiliteit en Openbare Werken  
  • De Vlaamse Waterweg 
  • Private actoren:  
    • Transport en Logistiek Vlaanderen  
    • Federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners  
    • (Logistieke) bedrijven regio Rivierenland  
    • Parkmanagers en terreinbeheerders (Quares, POM Antwerpen, …) 

Meer weten?

Felipe Garcia Del Pino, Projectmanager Omgeving, Igemo 

Pieter Dresselaers, Deskundige Mobiliteit, Igemo