Het is niet altijd makkelijk om op een adequate manier de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen te signaleren en te handhaven.
De VVSG bepleitte rond verschillende items voor aanpassingen, waaronder:
- de wegcode: ‘verplicht laden’; symbool elektrische voertuigen kunnen integreren op het verkeersbord E9; laden = parkeren
- het reglement van de wegbeheerder: herziening is in voorbereiding, met mogelijkheid meer onderborden
- de opvraagbare DIV-gegevens bij controles: decretale basis voor machtiging opvragen brandstofgegevens
Signalisatie
Aanvullend reglement
Voor de plaatsing de signalisatie voor het parkeren van elektrische voertuigen is een aanvullend reglement vereist.
Zoals de signalisatie bij een parkeerautomaat, moet de signalisatie bij een laadpaal op een gewestweg het aanvullend reglement goedgekeurd worden door het Vlaams gewest.
Verkeersbord
70.2.1. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
E9a. Parkeren toegelaten
h) Een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.
Elektrische of hybride elektrische voertuigen.
Op plaatsen voorzien van een publieke laadinfrastructuur, moeten de elektrische of hybride elektrische voertuigen geconnecteerd zijn met die laadinfrastructuur.
De categorie van voertuigen mag worden afgebeeld op dit onderbord.
Voorbeeld :
Meerdere categorieën van voertuigen mogen op dit onderbord worden vermeld. Ook het opschrift ‘TAXI’ kan opgenomen worden binnen het snoer.
Het symbool, met of zonder categorie of categorieën van voertuigen, mag op het verkeersbord van het type E9 afgebeeld worden.
De code voor de wegbeheerder laat maar één onderbord toe. De integratie van het symbool van het symbool 'elektrische of hybride elektrische voertuigen' laat dus toe dat er ook een onderbord 'blauwe zone' of 'betalend parkeren' kan geplaatst worden.
Blauwe zone / betalende zone
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
Dit betekent dat de blauwe zone / betalende zone niet geldt voor de parkeerplaats voor elektrische voertuigen, want dit wordt beschouwd als "plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien".
TENZIJ er een onderbord voorzien is dat aangeeft dat blauwe zone of betalend parkeren geldt:
70.2.1. 3° b) Een onderbord waarop de parkeerschijf is afgebeeld, duidt aan dat de parkeertijd beperkt is en dat de schijf moet gebruikt worden.
Het onderbord mag worden aangevuld met de vermelding "uitgezonderd bewoners" voor de personen die in het bezit zijn van de bewonerskaart bedoeld in artikel 27.1.4.
De parkeerschijf mag op het verkeersbord E9a afgebeeld worden.
70.2.1. 3° g) een onderbord met de vermelding "betalend" duidt een geheel van parkeerplaatsen aan waar het parkeren geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 27.3.
De vermelding "betalend" mag aangevuld worden met de vermelding "uitgezonderd bewoners" voor de personen die in het bezit zijn van de bewonerskaart bedoeld in artikel 27.1.4.
Om waar gewenst een hogere rotatie op de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen te verkrijgen, kan niet alleen gebruik gemaakt worden van een blauwe zone, betalend parkeren, of een expliciete parkeerduurbeperking (art. 70 2.1.3°a, b, d, e en g). Sommige gemeenten passen een 'rotatietarief' (of 'verdrijftarief') toe: als de wagen volledig geladen is, wordt er aansluitend toch nog een 'rotatietarief' aangerekend, om rotatie op de parkeerplaats te stimuleren (cf. Anwterpen: een half uur na het volladen begint een rotatietarief te lopen).
Dit staat dus los van het betalend parkeren, of ander parkeerregime, maar komt daar bovenop. Of het wordt toegepast in de plaats van betalend parkeren op de parkeerplaats voor elektrische voertuigen, waarbij het rotatietarief gelijk is aan het parkeertarief op de betalende parkeerplaatsen voor de andere wagens (cf Gent).
Markeringen
Inzake kleurgebruik raden we een groene randmarkering aan (RAL 6024). Dit wordt vandaag het meest toegepast, en groeit naar een consensus. De VVSG pleegde hierover (en over kleurmarkeringen bij andere parkeertoepassingen) overleg met onder meer steden en gemeenten, de Waalse en Brusselse collega's, AWV.
De markering kan gecombineerd met een pictogram.
Naar aanleiding van deze vraag is op dezelfde basis de oefening gemaakt voor andere parkeertoepassingen:
Het is de bedoeling dat alle steden en gemeenten hetzelfde kleurgebruik toepassen. Of dat gemeenten waar het nu anders is, hier gaandeweg naar evolueren.
Bijkomende opmerkingen en suggesties vindt u hier.
Handhaving
Niet-elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, begaan geen overtreding op het (gedepenaliseerde) blauwe zone- of betalend parkeren, maar op het (niet-gedepenaliseerde) foutparkeren.
Hiervoor kan dus geen parkeerbelasting of –retributie geheven worden, maar wordt de gewone afhandeling van verkeersovertredingen toegepast (art. 29 Wet 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer), of een GAS in het kader van foutparkeren (GAS-wet 13.06.2013). Deze overtredingen worden vastgesteld worden door de politie respectievelijk door politie of ambtenaren-vaststellers.
Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar niet voldoen aan de bijkomende voorwaarden (bv. parkeerschijf) begaan een gedepenaliseerde parkeerovertreding. Hiertegen kan opgetreden worden via een retributie, een belasting of een GAS.
Ook opladen is parkeren. Er was een discussie ontstaan over elektrische voertuigen die aan het opladen zijn: parkeren deze voertuigen, of moet dit beschouwd worden als laden en lossen? Dit is ondertussen verduidelijkt in de wegcode: 2.23. "Geparkeerd voertuig": een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Tanken of de batterij van een elektrisch of hybride elektrisch voertuig opladen wordt beschouwd als parkeren.
Gemeentelijk beleid elektrische voertuigen
Uitgebreidere informatie over een gemeentelijk beleid omtrent elektrische voertuigen vindt u op