Voor 8u
In een stembureau waar op papier gestemd wordt, installeert de voorzitter het stembureau ten laatste om 7u30. Voorafgaand aan de start van de stemming voeren de voorzitter en het bureau verschillende voorbereidingen uit. Eens de samenstelling van het bureau is vastgesteld, volgt de eedaflegging van de leden en getuigen, evenals de toewijzing van taken.
Tussen 8u tot 13u
De stemming begint om 8u, waarbij alle uitgenodigde kiezers in de stemafdeling hun stem kunnen uitbrengen. Er is geen opkomstplicht meer. Personen die niet op de kiezerslijst staan, maar wel een beslissing (toelating) hebben van het college van burgemeester en schepenen of het hof van beroep, kunnen ook stemmen. Gevolmachtigde kiezers gaan met de benodigde documenten naar het stemlokaal van de volmachtgever. Na 13u worden geen nieuwe kiezers meer toegelaten tot het wachtlokaal. Wie om dat uur wel al aanwezig was, maar nog niet kon stemmen, mag nog stemmen.
Na 13u
Na het stemmen stelt het stembureau overzichtslijsten op, waarin vermeld wordt:
- wie met een volmacht heeft gestemd,
- wie niet is komen stemmen,
- wie niet op de lijst van het stembureau stond, maar wel heeft gestemd,
- afwezige of te late kandidaat-bijzitters,
- of er onbevoegden uit het stemlokaal zijn verwijderd.
Leden van het stembureau en getuigen kunnen hierover opmerkingen laten opnemen in het proces-verbaal.
De voorzitter opent de stembussen en telt het aantal stembiljetten, waarna deze in verzegelde omslagen worden gestoken. Het proces-verbaal wordt opgesteld en ondertekend, waarna de voorzitter de stembiljetten (samen met andere administratieve stukken) aan de voorzitter van het aangewezen telbureau bezorgt.
Vanaf 14u
Voor de bureaus waar op papier gestemd wordt, moet er ook een telbureau samenkomen. De voorzitter installeert het telbureau uiterlijk om 14u. Getuigen worden toegelaten zodra het telbureau is geïnstalleerd. De voorzitter opent de omslagen met de stembiljetten en het tellen kan beginnen.
1. Ordenen
Eerst wordt het aantal stembiljetten zonder ze open te vouwen geteld. Vervolgens worden de stembiljetten verdeeld in vier categorieën:
- voor elke lijst, de stembiljetten met alleen een geldige lijststem;
- voor elke lijst, de stembiljetten met een of meer naamstemmen (en ook alle stembiljetten waarop zowel een lijststem als een stem voor een of meer kandidaten van dezelfde lijst werd uitgebracht);
- blanco stemmen en ongeldige stemmen;
- twijfelachtige stembiljetten (het telbureau beslist om deze aan een van de andere categorieën toe te wijzen).
2. Tellen
In een tweede stap stelt het telbureau per lijst het aantal:
- stembiljetten met een geldige lijststem;
- stembiljetten met een of meer geldige naamstemmen (en ook alle stembiljetten waarop zowel een lijststem als een stem voor een of meer kandidaten van dezelfde lijst werd uitgebracht);
- naamstemmen dat elke kandidaat behaalde.
De volgende stembiljetten worden als ongeldig beschouwd:
- Stembiljetten waarop meer dan één lijststem voorkomt of waarop naamstemmen voor kandidaten op verschillende lijsten zijn uitgebracht;
- Stembiljetten waarop een kiezer een stem heeft uitgebracht bovenaan op een lijst en tegelijkertijd naast de naam van een of meer kandidaten van een of meer andere lijsten;
- Stembiljetten waarvan de vorm en afmetingen zijn veranderd, die binnenin een papier of een voorwerp bevatten, of die de kiezer herkenbaar heeft gemaakt door er een teken, tekst of doorhaling op aan te brengen;
- Alle andere stembiljetten dan die welke volgens de regelgeving mogen worden gebruikt.
Voor elke kandidaat wordt het aantal naamstemmen geteld.
Nadat alle stemmen geteld werden, stelt het telbureau het proces-verbaal op met een tabel waarin het aantal stembiljetten in elke stembus, het aantal geldige stembiljetten, het aantal blanco en het aantal ongeldige stembiljetten wordt vermeld. In deze tabel worden voor elke lijst, gerangschikt volgens volgnummer, het aantal lijststemmen en het aantal naamstemmen per kandidaat genoteerd. De voorzitter van het telbureau levert onmiddellijk een verzegelde enveloppe met de ondertekende tabel af bij de voorzitter van het hoofdbureau.
De uitslag
Na het optellen van alle stemmen en het berekenen van de zetelverdeling, kondigt de voorzitter van het hoofdbureau de uitslag in het openbaar af. De uitslag wordt doorgestuurd naar de Vlaamse regering. Een afschrift van het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau wordt ter inzage gelegd door de algemeen directeur. (FG!) Aan iedere kandidaat die het vraagt, wordt een kopie van het proces-verbaal bezorgd. Inzage in de processen-verbaal van de stem- en telbureaus is mogelijk op schriftelijk verzoek aan de gouverneur.
De uitslag van de stemming zal per geografisch deelgebied bekend gemaakt worden. Daarom worden de papieren stembiljetten van minstens drie stembureaus die geografisch aan elkaar grenzen, samen geteld. Voor meer info zie volgend filmpje: Fijnmazige stemresultaten bij de lokale verkiezingen.
Ook nieuw is dat, na de geldigverklaring van de verkiezing, de stembiljetten voor wetenschappelijke doeleinden ter beschikking kunnen gesteld worden aan universiteiten, hogescholen of erkende onderzoeksinstellingen, onder de voorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt.