Vlaanderen kent om historische redenen een gesplitst systeem: de opvang van baby’s en peuters en de buitenschoolse kleuteropvang behoren tot een ander beleidsdomein dan het kleuteronderwijs. Dit maakt dat in Vlaanderen het balanceren tussen en de verbinding van zorg, leren, spelen en opvoeden niet altijd evident is. De gecreëerde breuklijnen zorgen voor extra transities, die het leren en welbevinden van kinderen beïnvloeden en bemoeilijken.

Binnen dit bestaand gesplitst systeem kan je zelf en in samenwerking met netwerkpartners actie ondernemen en inzetten op een ‘warme overgang’ tussen thuis, kinderopvang en (kleuter)onderwijs. Op deze manier kan je echt een verschil maken in het leven van jonge (kwetsbare) kinderen en gezinnen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Thuisomgeving zichtbaar, voelbaar, tastbaar en hoorbaar maken in de groep bv. familiemuur (met foto’s van thuis), speelgoed van thuis, muziek van thuis, enz. 
  • Een scholenwandeling organiseren: een afspraak met ouders om op 1 dag verschillende scholen in de buurt te bezoeken. Op elke school volgen de ouders een infomoment waar de visie en algemene afspraken van de school uitgelegd worden. 
  • De onthaal- of instapleerkracht van een school in de buurt kan een bezoek brengen aan de kinderopvang. Tijdens dit bezoek stelt de leerkracht zichzelf voor en maakt hij/zij kennis met de kinderen. Gedurende dit moment voert de leerkracht een kringmoment uit met de klaspop of leert hij/zij de kinderen liedjes aan die ze later in de onthaal – of instapklas zullen zingen.
  • Uitleenkoffer thema school: In een uitleenkoffer zitten materialen die gelinkt zijn aan school. De bedoeling is dat kinderen en ouders er thuis samen mee spelen om op een speelse manier en in een vertrouwde omgeving het thema ‘school’ te ontdekken.
  • Eenzelfde manier van werken kinderopvang-school: vb. dezelfde liedjes zingen, dezelfde klaspop gebruiken, dezelfde symbooltjes voor de kinderen gebruiken, samen evenementen of uitstappen organiseren. zinnen.

Doe-pakket warme transitie

Om je te ondersteunen in deze zoektocht naar lokale acties ontwikkelde Opgroeien, VVSG, Intrans, Opgroeien in Brussel en VBJK een doe-pakket rond warme transitie. 

Wat?  

Dit is een kant- en-klaarpakket waarmee voorzitters of ondersteuners van een lokaal samenwerkingsverband (LOK, LOP, Huis van het Kind) aan de slag kunnen om laagdrempelig bepaalde thema’s (in dit geval warme transitie) op de agenda te plaatsen. Het biedt een praktische volledig uitgeschreven leidraad met tips en methodieken. 

Doelstellingen 

  1. Deelnemers laten kennismaken met en sensibiliseren voor het thema warme overgang ;
  2. Inzicht verwerven in de betekenis en het belang om in te zetten op een warme overgang;   
  3. Zicht krijgen op bestaande praktijken in de gemeente/stad rond warme transitie kinderopvang/thuis ↔ school/buitenschoolse kinderopvang;  
  4. Formuleren van lokale acties om warme overgang te ondersteunen.   

Randvoorwaarden?  

  • Korte duur: 1.30u  
  • Interactieve uitwisseling  
  • Idealiter zijn er verschillende doelgroepen vertegenwoordigd in overleg (KO, school, ouders, bestuur, enz.)  
  • Bereidheid om samen aan dit thema te werken en tot actie over te gaan  

Doepakket:

Ondersteuning?