Leidraad: (geen) laadkabel over het trottoir
De VVSG stelde een beknopte leidraad samen met de juridische context en aanbevelingen.
Er leven heel wat vragen over laadkabels over het trottoir voor het privaat opladen van elektrische voertuigen op het openbaar domein. Wat mag er, wat niet? Wat kan er, wat niet? Wat is aangewezen, wat niet?
Gemeenten krijgen immers steeds meer vragen van inwoners om dit te mogen doen. Of stellen vast dat eigenaars van elektrische voertuigen dit nu al doen.
De leidraad wil de juridische context en de praktische toepassing ervan schetsen. Dit tegen de achtergrond van de huidige situatie. Maar het gebruik van de elektrische voertuigen evolueert. Dus zal deze leidraad dus mogelijks ook doen.
Zo leeft onder meer de vraag of we voor de (semi-)publieke laders uiteindelijk niet zullen evolueren naar een mix van snelladers en ‘gewone’ laadpalen. En wat dit dan zou betekenen voor de uitrol van die gewone laadpalen.
De Vlaamse overheid bracht heel wat informatie over elektrisch laden samen, ook beleidsmatig voor lokale besturen.
Die brochures en ook de conceptnota - Aanpak uitrol laadinfrastructuur 2021-2025 (goedgekeurd door de Vlaamse regering op 20.11.2020) gaan wat thuisladen betreft enkel in op de mogelijkheid om op eigen terrein te laden. In de leidraad staan we stil bij de vraag naar privaat laden op publiek domein.
Alle feedback is welkom: erwin.debruyne@vvsg.be, info@vvsg.be