Spelen_1.jpeg
Provider image

Met het project KinderKuren organiseert de stad Leuven samen met lokale netwerkpartners boeiende en uitdagende activiteiten voor en na school en op schoolvrije dagen voor alle schoolgaande kinderen in het basisonderwijs. Zowel de opvangmedewerkers zelf, als externen organiseren de activiteiten. Kinderen kiezen uit meer dan 100 verschillende workshops: van breakdance tot chocoladeworkshops, EHBO of spelenderwijs muziek maken.

Doelstellingen

Met het project KinderKuren organiseert de stad Leuven voor alle schoolgaande kinderen in Leuven voor en na schooltijd kwalitatieve opvang en activiteiten voor kinderen in de basisschool. De opvang en activiteiten vinden plaats op de school zelf.

KinderKuren organiseert tijdens de opvang leuke en leerrijke activiteiten met eigen opvangmedewerkers (in dienst bij vzw Kinderopvang Leuven). Voor die activiteiten schrijven kinderen niet in.

Het vaste aanbod vullen ze aan verschillende boeiende en uitdagende activiteiten waaruit kinderen vrij kiezen, zoals koken, wetenschap en technologie, toneel, computer, circus, sport en beweging, muziek, dans, EHBO. De activiteiten worden elk trimester via de school bekendgemaakt. Kinderen schrijven zich in, al is dat bij sommige activiteiten (zoals bewegingsactiviteiten) niet nodig.

Aanpak en resultaten

Op vraag van de basisscholen voorzag stad Leuven in 2010 middelen voor het project KinderKuren. In opdracht van de stad organiseert vzw Kinderopvang Leuven opvang en activiteiten op school voor Leuvense basisscholen. Aanwervingen gebeuren via de stedelijke vzw Kinderopvang Leuven, niet rechtstreeks door de stad.

In 2011 volgde een oproep aan alle basisscholen (netoverschrijdend) met de vraag wie wou deelnemen aan het KinderKuren-project. 80% van de scholen tekende daarop in (34 schoollocaties). Door de omvang van het project, werken ze stapsgewijs. Wie zich eerst inschreef op de projectoproep, kwam eerst aan bod. Sommige scholen zitten daardoor nog in de eerste fase, terwijl andere al in de tweede zitten. Ondertussen (begin 2024) zitten 28 schoollocaties in de tweede fase van het project. De komende jaren staan telkens twee scholen per jaar op de planning. Tegen 2026 zitten alle deelnemende schoollocaties in fase 2.

Fase 1: Administratieve ondersteuning

Op 1 maart 2011 startte de eerste fase in het project. In deze fase organiseert de school de opvang en stelt de kinderbegeleiders te werk, maar vzw Kinderopvang Leuven ondersteunt de school bij de administratie.

  • vzw Kinderopvang Leuven zorgt voor de facturatie en volgt de betalingen op.
  • Begeleiders registreren de aanwezigheden van de kinderen met een tablet. Deze registraties zijn de basis van de maandelijkse afrekeningen. Hiervoor is een speciale app en software ontwikkeld (Kwandoo).
  • vzw Kinderopvang Leuven stort maandelijks de ouderbijdragen door naar de scholen om de opvang te financieren.

Fase 2: Volledige organisatie van de opvang

Op 2 januari 2013 ging de tweede fase van start. In deze fase organiseert vzw Kinderopvang Leuven zelf de opvang in de school. De vzw is de werkgever van de opvangbegeleiders: huidige begeleiders komen in dienst bij de vzw en ze werven bijkomende begeleiders aan. De vzw zorgt voor omkadering en coaching op de werkvloer, zoals opleiding en personeelsadministratie. Een opvangverantwoordelijke coacht en begeleidt het team van kinderbegeleiders. Deze persoon is het aanspreekpunt voor medewerkers, ouders, leerkrachten en directie in de opvang. Zo een overname is complex, daarom rollen ze deze fase geleidelijk uit.

In 2016 startte in de schoot van KinderKuren een samenwerkingsverband van lokale aanbieders van activiteiten (bijvoorbeeld circusschool en socio-culturele organisaties) die tegen betaling activiteiten kunnen aanbieden in één of meerdere opvanglocaties. Een projectmedewerker brengt het aanbod in kaart en organiseert dat samen met de opvangverantwoordelijken.

Praktisch

  • Kinderen kunnen deelnemen aan opvang en activiteiten op school, ze kiezen wat ze doen. Voor de opvang schrijven ze niet in, voor de activiteiten wel (reeksen).
  • Om de opvang en activiteiten zo toegankelijk mogelijk te maken, is de prijs voor opvang en activiteiten tijdens de opvang hetzelfde (1 euro per half uur opvang, 2 euro voor een activiteit van een uur). Ouders krijgen maandelijks een opvangfactuur.
  • Er is een sociaal tarief (korting van 80%) en een gezinskorting. Meer info hierover vind je in het huishoudelijk reglement van KinderKuren.
  • De facturatie van de opvang gebeurt niet via de school, maar rechtstreeks via de vzw Kinderopvang Leuven.

Sterktes en succesfactoren

  • Een divers en uitdagend aanbod met een mix van vrij spel en activiteiten.
  • Ouders zijn gerust dat hun kind een leuke vrije tijd heeft voor en na de schooluren en op schoolvrije dagen.
  • Medewerkers krijgen begeleiding op maat, ze krijgen kansen om te starten en te groeien in hun job.
  • Scholen zijn tevreden over het project en voelen zich ontzorgd van de opvang, al blijft een goede afstemming en gelijkwaardige samenwerking ook in fase 2 essentieel.
  • Aanbieders van activiteiten krijgen op een vlotte manier toegang tot heel wat kinderen.
  • Een duidelijke keuze en visie van het lokale bestuur is essentieel voor het slagen van dit project.

Knelpunten en uitdagingen

Personeel

  • Moeilijk om voldoende en geschikt personeel te vinden. De job aantrekkelijker maken is een belangrijke uitdaging.
  • De inzet van doelgroepmedewerkers geeft kansen, maar legt ook druk op de organisatie omdat deze groep veel coaching nodig heeft (bijvoorbeeld taalcoaching, ook op de werkvloer).
  • Vlak na de start van de tweede fase van KinderKuren verandert er op korte tijd veel in de bestaande opvang op school. Huidige medewerkers, nieuwe medewerkers en een nieuwe verantwoordelijke moeten leren samenwerken.
  • Als niet-vergunde opvang kan KinderKuren geen stagiairs kinderopvang ontvangen.
  • De personeelskost (begeleiders en omkadering) is hoog, maar noodzakelijk om kwaliteit te bieden. We zien duidelijke efficiëntiewinsten door schaalgrootte (bundelen van administratie, personeelsadministratie).

Deelname van kinderen uit kwetsbare gezinnen

  • De deelname van kinderen uit kwetsbare gezinnen kan hoger en heeft kansen rond huiswerkondersteuning, talentversterking en gezinsondersteuning.
  • Het kansentarief (80% korting) moet nog beter bekend gemaakt worden bij kwetsbare gezinnen en toeleiders om de financiële drempel weg te werken.

Aanbieders activiteiten

  • De samenwerking met nieuwe partners heeft uitdagingen, zeker voor aanbod dat niet in de school kan worden georganiseerd (bijvoorbeeld muziekschool).
  • De kostprijs van professionele aanbieders van activiteiten is hoog maar het aanbod is kwalitatief. De inkomsten compenseren de kosten niet.

Meer weten?