'Helden & Schurken' wil met jongeren van het basisonderwijs een strip maken dat een tegengeluid biedt aan het extremistisch narratief.
Bij de start van het project wordt er samen met de betrokken leerkrachten een lessenpakket ontwikkeld. Dit is gemaakt door een werkgroep bestaande uit leerkrachten en coaches. Het lessenpakket steunt op thema’s die in de les aan bod komen. De ontwikkeling van het lessenpakket en de opleiding van de leden van de werkgroep gebeurt in samenwerking met Groep Intro vzw en Arhus.
In de les ‘Mens en Maatschappij’ is er aandacht voor het extreem narratief van Daesh, Pegida en andere groeperingen. Er wordt daar gepeild naar kennis van jongeren aangaande dit narratief en hoe dit in verhouding staat met hun eigen opvattingen. Er wordt eveneens de jongeren aangeleerd om een eigen mening te vormen die een tegengeluid biedt aan het extremistisch narratief.
Via een bezoek van een (strip)tekenaar tijdens de les ‘Muzische Vorming’ krijgen de leerlingen contact met ‘de artiest’, met iemand die tekent en hun boodschap zal ‘verbeelden’. Samen vormen zij een team met de leerkracht. Het is de bedoeling om tot een aantal strips te komen waarin de boodschappen verweven zitten. Als de strips afgewerkt zijn, komt er een toonmoment op school